De zaak zal binnenkort voor het Europese Hooggerechtshof komen. Modehuis Louis Vuitton won eerder al een rechtszaak tegen Google omdat de zoekgigant woorden als 'Louis Vuitton replicas' en 'Louis Vuitton fakes' als advertenties verkocht aan fabrikanten van namaakproducten.

Het modehuis bepleit dat Google het recht niet heeft om de woorden te verkopen omdat de bedrijfsnaam een beschermd merk is. Bovendien maakt het de illegale verkoop van nep-artikelen mogelijk.

Google maakt het nog erger door zelf de woorden 'fake' en 'replica' te adviseren als anternatief wanneer een adverteerder advertenties rond de bedrijfsnaam aanmaakt, meldt Ars Technica.

Europa strenger

De rechtbank schaarde zich achter Louis Vuitton, waarop Google in hoger beroep ging.

De zaak van Louis Vuitton is niet het enige probleem waar Google mee te maken heeft gehad in Frankrijk. In 2005 won de Franse hotelketen Le Meridien Hotels and Resorts al een soorgelijke zaak tegen het bedrijf.

In 2004 stelde een rechter in Amerika Google in het gelijk in een rechtszaak die was aangespannen door verzekeringmaatschappij Geico. Google toonde advertenties voor concurrende verzekeringen bij zoekopdrachten naar de bedrijfsnaam. De rechter besloot dat daarmee geen inbreuk werd gemaakt op het handelsmerk.