De European Newspaper Publishers' Association (ENPA) roept krantenuitgevers op juridische stappen te overwegen tegen Google, "zodat Google begrijpt welke schade het berokkent aan lezers, journalisten en ander personeel".

ENPA reageert hiermee op plannen van Google om advertenties op Google News te zetten. Bezoekers van de online nieuwsaggregator zouden dan bij het woord 'iPhone' niet alleen links naar nieuws van anderen, maar ook iPhone-reclame zien.

In de Verenigde Staten is er al getest met reclames rondom Google News (voorbeeld). In Europa zijn er ook plannen om advertenties in te voeren. In maart tekende Google een overeenkomst met acht Europese persbureaus. Google gaat de volledige berichten van de persbureaus overnemen, en advertenties bij de artikelen zetten. De reclame-inkomsten worden gedeeld.

Inkomstenderving

"De recente aankondiging om te gaan adverteren op Google News creëert meer problemen dan oplossingen", schrijft ENPA. "Dit treft absoluut de inkomsten uit de websites van kranten en zal obstakels opwerpen om in toekomst partnerships aan te gaan met Google."

"Nieuwsaggregators als Google zijn afhankelijk van content van anderen, meestal kranten. Zonder nieuws uit de krantenindustrie zouden diensten als Google News niet kunnen floreren en waarschijnlijk niet bestaan", briest de ENPA.

ACAP

Ook eist de organisatie dat Google zich gaat houden aan ACAP, een soort uitgebreide robots.txt waarmee online uitgevers kunnen bepalen hoe én hoe lang hun content door zoekmachines wordt geïndexeerd en weergegeven. De meeste zoekmachines ziet dit initiatief helemaal niet zitten.

Copiepresse, een Belgische copyrightorganisatie voert al geruime tijd namens Belgische kranten een juridische strijd met Google.

Google heeft nog niet gereageerd op de oproep van de ENPA.