De inkomsten van mobiele operators in Europa zullen in toenemende mate afhangen van internetdiensten en –content. Ook zullen mobiele belbedrijven de webportals van de toekomst zijn. Dit zegt Durlacher in het onlangs gepubliceerde rapport Mobile Commerce. Volgens dit rapport groeit de Europese m-commercemarkt van 323 miljoen euro in 1998 tot 23 miljard euro in 2003. Veel bedrijven kijken dan ook verlekkerd naar dergelijke cijfers. Onlangs verklaarde Ericsson bijvoorbeeld dat zij een groot deel van deze markt in handen wil krijgen. Het Zweedse bedrijf ambieert 'de IBM van de m-commerce' te worden (zie nieuws van 18 november). Durlacher stelt dat de Verenigde Staten zo'n twee jaar achterlopen bij Europa wat betreft m-commerce. Europa heeft een zeer hoog percentage inwoners met een mobiele telefoon. Dit komt doordat ons continent erin is geslaagd één standaard te omarmen: GSM. In de VS ligt dat anders: hier bestaan er verschillende systemen naast elkaar, waardoor het lang duurt voordat een kritische massa mobiele apparaten wordt bereikt.