Samsung moet boeten voor het inzetten van recensenten die tegen betaling negatieve reviews van concurrenten leverden, waarin Samsung zelf juist werd opgehemeld. De Taiwanese waakhond FTC deelt na een onderzoek nu een boete uit van NT$10 miljoen, omgerekend ruim 246.000 euro.

Samsung is niet op alle klachten schuldig bevonden, waardoor de boete lager uitvalt dan de maximale 637.000 euro. Wel moeten ook twee lokale marketingbedrijven voor de zaak boeten. Zij betalen samen nog eens 72.000 euro.

'Ongelukkig incident'

De misleidende HTC-klachten kwamen aan in april aan het licht door een onderzoek van de lokale site TaiwanSamsungLeaks.org, die documenten bemachtigde waaruit blijkt dat Samsung actief studenten rekruteert en hen betaalt om HTC in online reviews te bekritiseren.

Uit het FTC-onderzoek blijkt dat niet alleen HTC, maar ook andere concurrenten zijn aangevallen. De positieve marketing van Samsung-producten wordt daarin vooral benadrukt. De kwaadaardige marketing die ook bekend staat als “astroturfing” werd direct toegegeven door Samsung, dat het een “ongelukkig incident” noemde. Toch is het Zuid-Koreaanse concern dit jaar nog eens in verlegenheid gebracht door het omkopen van ontwikkelaars voor misleidende promotie.