Waarschuwingen vanuit het kamp van één van Facebooks voorlopers en oud-rivaal MySpace. Oud communicatiestrateeg en marketeer Paul Armstrong trekt vergelijkingen tussen de twee sociale netwerken en waarschuwt het immens populaire Facebook voor zijn huidige op advertenties gerichte koers.

Armstrong: "Facebook kan niet op zijn lauweren rusten, maar het kan meer aandacht besteden aan het nieuwsoverzicht en projecten zoals het Flipboard-achtige Paper."

Niet overdreven gericht zijn op advertenties, luidt zijn advies. Een fout die MySpace wel maakte zo vlak voor de razendsnelle ondergang rond eind 2008. Armstrong omschrijft in zijn relaas op The Guardian juist dat als dé frustratie van zowel MySpace-medewerkers als gebruikers. Facebook haalt inmiddels 62 procent van de advertentie-inkomsten uit mobiel.

Gebruikers dom en hongerig houden

Maar er is meer advies. Armstrong: "Stop met het dom houden van gebruikers. Hen leren hoe je de site gebruikt, en er niet door gebruikt worden - zoals bij de privacyinstellingen - lijkt secundair geworden omdat het indruist tegen de directe commerciële belangen van het platform." Dit is wat hij de "houd ze dom en hongerig"-strategie noemt.

MySpace raakte volgens Armstrong de weg kwijt en probeerde te veel dingen in een korte tijd. Hij ziet Facebook dit met de overname van Oculus Rift en het zwaar bekritiseerde psychologische experiment met het nieuwsoverzicht ook doen en ziet dat nu als het grootste risico voor het sociale netwerk met zijn 829 miljoen dagelijkse gebruikers.