UnitedGlobalCom (het moederbedrijf van UPC) en [email protected] spreken van een 'complexe transactie' waarbij de te nemen hobbels te groot bleken. De gesprekken zijn inmiddels gestaakt. 'Het grootste breedbandbedrijf buiten de VS' – zoals het gecombineerde Excite Chello werd aangeduid - is hiermee van de baan. Volgens een persverklaring van [email protected] kwam United onlangs met de suggestie om de fusie te heroverwegen. Deze zou in ieder geval niet volgens de eerdere voorwaarden kunnen doorgaan. Als reden hiervoor werden de 'veranderde marktomstandigheden' gegeven. Hierna is nog gepraat over alternatieve voorstellen, maar ook deze liepen nergens op uit. Zowel UPC als [email protected] kwamen uiteindelijk tot de conclusie dat het niet in het belang van de aandeelhouders en klanten was om überhaupt nog door te gaan. UPC-dochter Chello zouden hun Europese en Aziatische breedbandactiviteiten samenvoegen waarmee een ware breedbandmoloch kon ontstaan. Behalve de 'gewijzigde marktomstandigheden' speelden ook de complexe aandeelhoudersstructuren van beide partijen een rol bij het mislukken van de fusie. De waarde van het gezamenlijke Excite Chello werd in juli geschat op bijna zo'n 5,5 miljard euro. De twee partijen zouden in 15 landen (waaronder Nederland) starten met de levering van diensten aan 30 miljoen huishoudens. Hierbij zou de combinatie zich niet alleen concentreren op pc's, maar ook op tv, mobiele telefoons en andere apparaten. Volgens Ronny van Doesberg – telecom-analist bij Van Lanschot Bankiers – draait het allemaal om geld. "UPC is aan het rekenen geslagen. Ze hebben zich waarschijnlijk gerealiseerd dat een beursgang van Excite Chello niet zoveel oplevert. Je moet meer bieden dan alleen internet." Van Doesburg beschouwt het mislukken van de fusie als 'zeer negatief' voor UPC. "Een beursgang van Excite Chello zou de meest voor de hand liggende manier zijn voor UPC om op de korte termijn aan contanten te komen. Nu heeft UPC een probleem", zo zegt de analist. Als UPC niet in financiële problemen wil komen, dan zal het bedrijf binnen zes of zeven maanden een bedrijfsonderdeel naar de beurs moeten brengen, aldus Van Doesburg. UPC denkt bij monde van woordvoerder Bert Holtkamp echter meer aan het samenvoegen van de internet- en televisie-activiteiten. "We bestuderen een combinatie van UPC Media en Chello. Een beursgang van deze combinatie is een optie." Hellen Omwando – analist bij Forrester – denkt dat het afblazen vooral nadelig voor [email protected] is. De fusie zou volgens haar een mooie push zijn voor de portal van het bedrijf. De portal Excite.com heeft weliswaar goeie content, zo stelt ze, maar heeft buiten de VS nauwelijks toegang tot breedbandige netwerken. Voor Chello is het mislukken ook slecht, stelt Omwando. Chello had namelijk goed de content van Excite kunnen gebruiken.