De beslissing om over drie maanden de stekker eruit te trekken komt nadat AT&T een bod van 307 miljoen dollar voor het netwerk van [email protected] heeft ingetrokken. Dat AT&T het bod zou laten vallen, werd al verwacht nadat de telecomgigant geen overeenstemming kon bereiken met de internetprovider over het voortzetten van de diensten. Hierdoor kwamen maandag 850.000 klanten van AT&T zonder internetverbinding te zitten. AT&T is inmiddels begonnen met het overhevelen van de abonnees naar de eigen internetdiensten. [email protected] bereikte afgelopen weekeinde wel een akkoord met de kabelmaatschappijen Cox en Comcast om de dienstverlening nog drie maanden voort te zetten. Bij een aantal kleinere kabelmaatschappijen werden de activiteiten wel al gestaakt. De internetprovider, die mede door de ingeklapte advertentiemarkt in rap tempo door zijn geld heen is geraakt, vroeg eind september uitstel van betaling aan. Op dat moment deed AT&T, dat een meerderheidsbelang in [email protected] heeft, al het bod van 307 miljoen dollar voor het netwerk. De schuldeisers van [email protected] wuifden dat bod toen nog weg, omdat het netwerk minstens een miljard dollar waard zou zijn. Nu AT&T het bod heeft ingetrokken en zich ook geen andere geïnteresseerden hebben gemeld, valt het doek voor één van de voormalige paradepaardjes van de dotcomsector. Telecombedrijf SBC ruikt alvast zijn kans en is een grootschalige reclamecampagne begonnen om de afgesloten abonnees van [email protected] over te laten stappen naar zijn diensten.