Nu spellen als World of Warcraft en werelden als Second Life in razend tempo groeien, buigen experts zich over de vraag wie deze werelden moet besturen. Tijdens het State of Play/Terra Nova symposium in New York werd er twee uur besteed aan het onderwerp.

Zo werd er gesproken over wetgeving, met betrekking tot fraude en avatars die elkaar aanvallen. De groep was het eens over het feit, dat virtuele werelden, geen autonomische systemen/werelden zijn en dus onderworpen zijn aan reallife internationale wetgeving.

Het probleem voor de toepassing zit hem vooral bij de wetgevers in landen zoals de VS, waar het besef en begrip van de sociale en economische zaken in virtuele werelden maar langzaam komt.

Fraude

Een van de grotere vraagstukken waar de experts zich over gebogen hebben is de handel in virtuele goederen, zoals wapens, kleding, gebouwen etcetera. Al deze virtuele zaken hebben daadwerkelijke financiële waarde in het echte leven en daar zou dus belasting over geheven moeten worden, zo meldt Cnet.

Maar belastingheffing is slechts een klein onderdeel van het probleem volgens de experts. Een ander probleem gaat over fraude binnen een spel en wat de makers van een spel of wereld kunnen doen om dit tegen te gaan.

Door het feit dat veel goederen in online werelden financiële waarde hebben in het echte leven, begint deze handel ook door elkaar te lopen. De experts concluderen dat er voor miljoenen dollars gehandeld wordt in virtuele goederen op websites als Ebay, buiten het spel om.

Makers van de spellen doen weinig om dit te stoppen. Josh Fairfield, van de Universiteit van Indiana zegt dat de makers van zulke spellen claimen het vervelend te vinden dat dit soort praktijken gebeuren. "Stiekem vinden ze dat natuurlijk helemaal niet, want zij verdienen er zelf ook aan", aldus Fairfield.

Uiteindelijk lijken de experts voor te stellen dat er binnen virtuele werelden het beste een zekere vorm van zelf-regering kan ontstaan. Ingewikkeldere zaken, zo menen zij moeten wel degelijk uitgevochten worden in de rechtszaal.