Die spectaculaire stijging wordt voorspeld door het onderzoeksbureau Inter/View, dat zich baseert op een peiling onder 750 Nederlanders. Bij Internet-gebruikers maakt het bureau onderscheid tussen de surfers met een vaste aansluiting (een abonnement bij een provider of via werk/studie) en de anderen. Van de ondervraagden heeft 14 procent op dit moment een aansluiting op het Internet. Nog eens 18 procent overweegt op korte termijn ook naar een provider te stappen en eens rond te kijken op het nieuwe communicatiemedium. Uit de cijfers blijkt dat de kwart van de Nederlander (dus ook zonder aansluiting) wel eens rondsnuffelt op het wereldwijde netwerk. 17 Procent denkt dit jaar voor het eerst het Internet op te gaan. Dertien procent neemt nu al minimaal een keer per week een kijkje in cyberspace. Erg veel te verdienen valt er nog niet in het Nederlandse deel van de digitale wereld: één procent van de ondervraagden heeft wel eens iets online aangeschaft. Twee procent verwacht dit jaar zijn eerste cyberaankoop te doen, terwijl 9 procent laat weten het misschien te doen. Als er online al wordt aangeschaft is het hard- en software. Andere zaken die we op het Internet bestellen zijn vliegtickets, hotelboekingen, huurauto's, CD's, cadeautjes en bloemen. Daarbij maakt 74 procent niet graag gebruik van zijn credit card. En 62 procent gelooft niet goedkoper uit te zijn dan in de echte wereld. Informatie zoeken is de belangrijkste bezigheid op het Internet (90 procent), gevolgd door e-mail (70 %) en digi-zappen (62 %). Eén op de vijf Internet-gebruikers ziet het netwerk als substituut voor de kroeg.