Wie voorheen belde naar een KPN-abonnee die zijn voicemail niet had ingeschakeld maar de telefoon niet aannam, kreeg na anderhalve minuut de ingesprektoon en de verbinding werd verbroken. In de nieuwe situatie krijgt de beller na 30 seconden een bandje te horen met de boodschap: ‘De persoon die u probeert te bereiken, heeft geen voicemail, maar zal wel een sms-bericht ontvangen van uw gemiste oproep.'

Volle minuut afgerekend

Dit bericht wordt gewoon als gesprek afgerekend. “Er komt immers een verbinding tot stand. De precieze kosten zijn, zoals altijd, afhankelijk van je abonnement en de lengte van het gesprek”, meldt KPN.

Die paar seconden betekenen in de praktijk meestal dat er meteen 1 volle minuut wordt gerekend. Volgens KPN heeft slechts 10 procent van het abonnees voicemail uitgeschakeld, dus zal dit scenario weinig voorkomen. “Daar tegenover staat dat de voicemaildienst voor iedere KPN-klant met deze recente vernieuwing is verbeterd,” aldus de operator.

Niet netjes

Telecomtoezichthouder OPTA moet nog uitzoeken of de wijziging van KPN door de beugel kan, maar noemt het in een eerste reactie tegenover de Telegraaf ‘niet netjes’.

De omstreden ‘dienst’ is onderdeel van een nieuw, breder, pakket “voicemail innovaties”, meldt KPN. Zo krijgt de beller informatie over waarom hij of zij de voicemail krijgt (in gesprek, niet bereikbaar of de oproep wordt niet beantwoord). Ook kan een beller een voicemail aanmerken als “urgent” waardoor het bericht bij het afluisteren als eerste wordt afgespeeld.