Heemskerk vraagt marktpartijen zoals banken, telefoonbedrijven en ict-bedrijven met de overheid mee te denken hoe een veilig en eenvoudig stelsel van elektronische herkenning (zogenaamde e-Herkenning) van en voor bedrijven mogelijk wordt.

De plannen zitten momenteel in een verkennende fase. Bedoeling is om de lappendeken aan wachtwoorden en inlogsystemen bij verschillende overheidsdiensten tegen te gaan. De verschillende systemen zorgen voor een groeiende 'digitale sleutelbos' met hoge administratieve lasten voor ondernemers en potentieel onveilige situaties, aldus het ministerie van Economische Zaken.

Zelfde pas, code of wachtwoord

Voor de plannen is in december 7 miljoen euro uitgetrokken. Diverse instanties doen mee aan de proef, zoals de Belastingdienst, het Ministerie van Landbouw en de uitvoeringsdiensten van Economische Zaken zoals SenterNovem, de EVD en het Octrooicentrum. Bedrijven die na 2009 met deze instanties te maken krijgen, moet daar terecht kunnen met één en dezelfde pas, code of wachtwoord naar keuze.

"Veel mensen ontvangen nu al op een veilige manier inlogcodes per sms of maken gebruik van hun bankgegevens. Om te verkennen of deze en andere methodes ook gebruikt kunnen worden voor bedrijven die willen inloggen bij de overheid is nu deze verkenning gestart. Waarom zou je in de toekomst bijvoorbeeld niet met je bankpas de omzetbelastingaangifte kunnen ondertekenen of met je mobiele telefoon een vestigingsvergunning aanvragen. In de toekomst zouden we zo kunnen komen tot een systeem á la iDeal waarmee je op een veilige een eenvoudige manier op de door jou gewenste manier kan inloggen bij de overheid", laat staatssecretaris Heemskerk weten.