De dvd-recorder was aanvankelijk primair bedoeld voor het bedrijfsleven om reservekopieën te maken van belangrijke bestanden. Het bedrijfsleven wil de techniek echter maar niet massaal oppakken. Daarom gooien de fabrikanten het over een andere boeg: de consument moet warm gemaakt worden voor het product. Het liefst zien ze dat de dvd-brander het succes van de cd-brander overstijgt.Fabrikanten tonen hun nieuwste producten op dvd-gebied deze week op de National Association of Broadcasters-conferentie in Las Vegas. De drives die getoond worden, hebben echter nog geen consumentvriendelijk prijskaartje. De apparaten verwisselen op dit moment voor gemiddeld 1000 dollar van eigenaar.Met de drives wordt software meegeleverd waarmee de gebruiker beeldmateriaal van bijvoorbeeld een televisieprogramma op een dvd kan opslaan. "Het kopiëren van muziek was de belangrijkste reden dat de cd-brander zo'n succes geworden is", zegt Mary Craig, analist van Gartner tegen ZDNet. "Nu hopen de fabrikanten dat het kopiëren van videobeelden voor hetzelfde succes gaat zorgen."

Dvd-ram/r

Panasonic maakte begin deze week bekend dat later dit kwartaal de LF-D311 beschikbaar komt, een dvd-ram/r drive. Twee systemen in één drive. Dat heeft te maken met de verschillende standaarden die in de loop van de jaren ontwikkeld zijn.Dvd-ram is ooit ontwikkeld met het oog op het opslaan van data en video. Echter, dvd-ram schijfjes kunnen niet afgespeeld worden in bestaande dvd-spelers. Hierdoor is de techniek minder interessant voor de consumentenmarkt.Panasonic heeft besloten om een 'concurrerende' techniek, dvd-r, in dezelfde drive in te bouwen. Schijfjes die volgens de dvd-r techniek zijn gebrand, kunnen wel afgespeeld worden in bestaande dvd-spelers. Pioneer komt nog voor het eind van mei met de DVR-A03, een combinatie van een dvd/cd-drive. Dit apparaat is gebaseerd op de dvd-r techniek, maar kan daarnaast ook gewone cd-rom's branden. De dvd-brander heeft volgens Gartner nog wel een lange weg te gaan. Vorig jaar werden 354.000 dvd-ram drives verkocht, tegen 36 miljoen cd-rw drives. Volgens Craig zal de prijs van het apparaat van doorslaggevende betekenis zijn voor het succes van de dvd-brander. "Een lege dvd-disc kost nu nog zo'n 30 dollar. Een lege cd-rom nog geen 30 dollarcent. Dat is een groot verschil."