Advertentieinkoper Nanigans publiceert cijfers over de Return On Investment (ROI) van Facebook-advertenties. Nanigans bekeek zo’n 200 miljard impressies van Facebook-advertenties en vergeleek ook de resultaten van wat advertenties op verschillende mobiele platforms opleveren. Alleen Facebook verdient aan Android-advertenties, niet de winkels die producten willen verkopen.

Kosten Android lager

Kliks kosten 18 dollarcent op bij de Facebook-app op Android en 40 cent bij iOS. De kosten liggen dus bij de iPhone hoger, maar de ROI is volgens de data van Nanigans veel aantrekkelijker bij iOS. Sterker nog, Facebook-advertenties op het Android-platform zouden meer kosten dan ze opleveren. De opbrengst per klik is bij het Android-platform 15 cent en bij iOS 94 cent.

ROI is dus 162 procent bij iOS tegenover -10 procent bij Android. Venturebeat sprak met Nanigans dat bekende te twijfelen of de data wel gepubliceerd moesten worden, gezien de mogelijk controversiële aard ervan. Het bedrijf besloot de gegevens te publiceren, maar verbindt er geen conclusies aan en speculeert ook niet over de oorzaak van het verschil in de opbrengst van de Android- en iPhone-apps.

Kliks verkeerde graadmeter

De mate waarop gebruikers doorklikken is wel hoger bij Android, namelijk 2,73 procent ten opzichte van 1,25 procent bij Facebook voor iOS. Venturebeat oppert dat het hogere ROI mogelijk te danken is aan de aanname dat iPhone-gebruikers relatief meer te besteden hebben.

Onder meer webwinkels verdienen op het moment dat er is doorgeklikt via een advertentie en er binnen een bepaalde termijn iets wordt aangekocht door deze gebruiker. Het aantal kliks is voor retailers volgens het onderzoek geen goede graadmeter om te kijken hoe succesvol een advertentiecampagne is.

Nanigans: Android-gebruikers klikken meer door, maar kopen minder bij retailers via deze advertenties.

Bron: Nanigans