Facebook draait zijn controversiële 'Sponsored Stories' de nek om. Het sociaal netwerk laat in een blogpost aan ontwikkelaars weten dat per 9 april een einde komt aan het ongevraagd gebruiken van data van derden bij advertenties in het nieuwsoverzicht. Tot op heden stelt Facebook de naam en profielfoto commercieel beschikbaar adverteerders. Dit telkens zonder toestemming, compensatie of mogelijkheid van opt-out.

Dit was aanleiding voor een collectieve rechtszaak in de Verenigde Staten. Nadat Facebook begin 2011 startte met zijn Sponsored Stories kwam een groep gebruikers in verweer. Uiteindelijk schikte Facebook de zaak voor een totaalbedrag van circa 20 miljoen dollar. Door de aanstaande api-wijziging worden ook alle bestaande Sponsored Stories niet langer getoond.

Nieuw model in aantocht

Maar Facebook zou Facebook niet zijn als het niet met een nieuw model op de proppen komt. Daarover schrijft het bedrijf het volgende: "Sociale context blijft waar mogelijk bij advertenties verschijnen. Ons sociaal advertentiemodel eert het publiek dat mensen kiezen, dus niemand zal informatie in een sociale context zien bij een advertentie die ze niet al konden zien."

In de praktijk zal dat betekenen dat wanneer gebruikers een merk, bedrijf of andere pagina liken, er met die specifieke activiteit ook in de toekomst wordt geadverteerd. Het is nu afwachten of Facebook de bewuste paragraaf over het automatisch commercieel beschikbaar stellen van naam en profielfoto in zijn eveneens controversiële nieuwe gebruiksvoorwaarden ook schrapt.