Het gaat om een project van Rookie Entertainment, het leerbedrijf van de opleiding Media- & Entertainment Management op Hogeschool Inholland Haarlem. Een groep leerlingen maakt een Nederlandse campagne voor het geurtje CKone, een merk van Calvin Klein Flagrances.

Rookie krijgt de opdrachten tegen betaling, waarbij opdrachtgevers tegen betrekkelijk geringe vergoeding gebruik kunnen maken van de talenten van de InHolland-opleiding die op deze manier praktijkervaring opdoen. In dit geval gaat het om een groep studenten van de internationale opleiding Music Management.

Pagina’s verdwenen

"We stelden een campagne samen als onderdeel van een business plan gericht op jongeren, met als centrale elementen de inzet van sociale media en flash mobs gericht op snelle vergroting van de merkbekendheid, ondermeer met virale verspreiding", aldus de studenten.

Onder de naam CKONEtheonlyone openden ze begin mei zowel een pagina op Facebook als een Twitter-account. Maar op 4 mei waren beide uitingen plotseling verdwenen, toevallig of niet op dezelfde dag.

‘Na meerdere waarschuwingen’

Facebook zei in een e-mail dat ze door een 'third party' was geattendeerd op de rechtenschending, zonder die partij te noemen. De redenen die door Facebook genoemd werden voor het blokkeren waren dat men herhaaldelijk rechten bleef schenden na meerdere waarschuwingen van Facebook, dat ze de rechten van een bedrijf hebben geschonden en bovendien worden ze beschuldigd van handelsmerkschending.

Facebook raadde de studenten in de brief aan om de gepubliceerde naam en content nog eens goed in ogenschouw te nemen. "als je meent geen rechten geschonden te hebben, ga dan naar deze pagina voor meer informatie.”

Doodlopende communicatie

Op de betreffende pagina staat dat je ook een e-mail met vragen kunt sturen naar [email protected], waarbij ip staat voor 'intelectual property' of intellectueel eigendomsrecht. Dat deden de studenten, die werken onder de naam MC Productions: In hun mail stelden ze uitdrukkelijk dat de site was goedgekeurd door het hoofdkantoor van Calvin Klein. "Dus ik zie verder geen reden waarom de site geblokkeerd zou moeten worden. Ik hoop dat het zo snel mogelijk weer vrijgegeven word", mailden ze.

Hoewel ze door Facebook zelf waren doorgestuurd naar het mailadres, kregen ze een antwoord waarin ze weer werden doorverwezen naar de veelgestelde vragen over uitgeschakelde accounts in het Helpcentrum van Facebook.

Daarmee liet Facebook het contact dus doodlopen. De studenten wilden vooral contact omdat Facebook in het eerste bericht beweerde dat er 'diverse waarschuwingen' zijn verzonden, maar dat was niet het geval. Er was zelfs niet één waarschuwing ontvangen.

Geen enkel contact met Twitter

Met Twitter was het nog een graadje erger. Dat bedrijf reageerde helemaal niet op protesten van het studententeam tegen de verwijdering. Het bleef bij een uitgebreid bericht van het team 'Twitter Trust & Safety' met eveneens de, volgens de studenten onterechte mededeling, dat er diverse waarschuwingen waren verzonden voordat het account werd verwijderd.

Het project is momenteel al in een ver gevorderd stadium. Er zijn al 5.000 folders gedrukt en een aantal posters waarop wordt verwezen naar Facebook en Twitter. De campagne kan geen doorgang vinden als de accounts niet worden hersteld. Dat betekent niet alleen financiële schade, maar de studenten kunnen ook een studieachterstand oplopen als ze geen resultaat boeken.

Asociale media

De betrokken studenten laten het er niet bij zitten en beginnen een campagne onder de naam (a)Social Media: "Sinds de (a)sociale media pagina’s zoveel invloed hebben op ons dagelijks leven, onze economie en het gebruik van internet zouden zij transparanter moeten. Social media pagina’s die zoveel invloed uiten op ons dagelijks leven kunnen niet onbereikbaar zijn voor hun gebruikers."

Via het PR-bureau van Facebook is om commentaar gevraagd, maar dat moest uit Engeland komen en laat op zich wachten. Twitter is niet benaderbaar.