Facebook heeft zijn eigen persdienst opgezet, de FB Newswire, waarbij het de technologie gaat inzetten van Storyful. Storyful is een persbureau dat zich volledig richt op social media en maakt nieuwsberichten, zoekt naar nieuws dat is gemaakt door gebruikers van social media en verspreid die verder. daarbij heeft het technologie ontwikkeld dat snel kan checken of hetgeen de ronde doet op sociale media wel klopt.

Storyful is een bedrijf uit Ierland en in december van het vorige jaar opgekocht door News Corp van Rupert Murdoch voor 15 miljoen Britse ponden.

Tool voor journalisten en bloggers

Het door Facebook opgerichte FB Newswire moet in eerste instantie een tool vormen voor journalisten en bloggers om snel nieuws dat zich verspreid over Facebook te kunnen herkennen als waarachtig en dat te gebruiken voor hun eigen publicaties. Niettemin kan iedereen met een Facebook-account de Newswire volgen.

Storyful heeft in het verleden onder meer een aantal rampvideo's debunked waarin metershoge golven op de kust van Sumatra en Atjeh landen na een tsunami-alarm op 11 april 2012. De video's bleken te zijn van de vernietigende tsunami uit 2004.

Recenter is het debunken van foto's uit de huidige crisis in de Oekraine, waarbij zowel de Russen als de Oekrainers claimen dat de ander achter het schieten op demonstranten zit.