De nieuwe functie stelt gebruikers in staat stelt om vanuit de site ook het hele web te doorzoeken met de zoekmachine van Microsoft. De samenwerking is bedoeld om zowel Microsoft als Facebook te laten profiteren van elkaars zwakke punten.

Microsoft probeert al tijden om meer mensen gebruik te laten maken van haar zoekservice en kan profiteren van de miljoenen gebruikers die dagelijks de site van Facebook bezoeken. Facebook daarentegen heeft de site nu kunnen uitbreiden met de zoekfunctionaliteit voor het hele web.

De deal is onderdeel van een uitgebreide samenwerking tussen de twee partijen. Microsoft nam vorig jaar een minderheidsbelang in Facebook en er is al een exclusieve overeenkomst met de site op het gebied van advertentie-inkomsten. Overigens besteedde grote rivaal MySpace z'n zoekfunctie al in 2006 uit, aan Google.

Zoekresultaten binnen de site

De zoekfunctionaliteit heeft geen opvallende plek gekregen binnen de site. Wanneer een gebruiker iets intypt in de zoekbalk van Facebook, verschijnt er een dropdown menu die de gebruiker in staat stelt om te kiezen voor zoeken op Facebook of zoeken op internet. Wordt er voor de laatste optie gekozen, dan openen de resultaten zich in een nieuw venster.

Daarnaast is er nog de optie genaamd 'Advanced search on Live.com'. Wanneer hiervoor gekozen wordt openen de zoekresultaten zien in de site van Live.com en is er ook de mogelijkheid om te zoeken naar nieuws, afbeeldingen, maps en video's. De resultaten die worden getoond op Live.com wijken af van wat er wordt gevonden wanneer er wordt gezocht binnen Facebook, omdat de filters binnen Facebook ervoor zorgen dat er geen gesponsorde resultaten worden getoond.

Geen optimale presentatie

Volgens Greg Sterling, analist bij Sterling Market Intelligence, is de manier waarop Microsoft de zoekresultaten weergeeft echter niet optimaal. Dit zou volgens de analist een probleem kunnen zijn omdat gebruikers inmiddels gewend zijn aan een bepaalde vorm van presentatie voor zoekresultaten. In plaats van de standaard manier van presenteren, wordt ieder gevonden resultaat getoond in een kader, met daarin de naam, een beschrijving en de link naar de website.

Slechts eerste stap

Volgens Angus Norton, senior director of Live Search product management bij Microsoft, staat het project echter nog in de kinderschoenen: "We zullen de feedback van gebruikers evalueren en nieuwe manieren zoeken om Live Sears verder te integreren binnen Facebook. Deze vorm van integratie is slechts de eerste stap".