Ondanks de recente storingen bij Facebook, groeit het internationale sociale netwerk als kool. Facebook zelf meldt dat er dit jaar al zeker 100 miljoen actieve gebruikers zijn bijgekomen. In juli waren het er 500 miljoen. De Miniwatts Marketing Group heeft nu statistieken gepubliceerd met de aantallen Facebook-gebruikers. In een lijst voor Europa staat Nederland met 16,5 procent niet erg hoog op het lijstje. Zeker als je het vergelijkt met Denemarken, Engeland, Zweden en Malta, die bovenaan staan met penetratiegraden van boven de 40 procent.

De Verenigde Staten vormen met 133 miljoen profielen de grootste nationaliteit op Facebook. Daar zit 43 procent van de bevolking op Facebook, en dat is meer dan heel Azië bij elkaar. Iran staat officieel onderaan met 0,3 procent. De andere uitschieter naar onder is Brazilië. Daar begeeft slechts 3 procent zich op Facebook, want daar heerst Orkut van Google, dat in Nederland inmiddels totaal vergeten is.

Facebook en Hyves

In Nederland kan de snelle groei van Facebook een bedreiging vormen voor Hyves. Maar vooralsnog lijken beide netten hier bestaansrecht te hebben. Hyves passeerde in april 2010 de grens van 10 miljoen profielen. Over het algemeen wordt gedacht dat Hyves vooral minderjarigen trekt, maar dat blijkt volgens de eigen cijfers en feiten niet juist te zijn. De gemiddelde leeftijd is maar liefst 30 jaar.

Raymond Spanjar, directeur van Hyves, ziet zijn netwerk groeien in weerwil van de sterke toename van Nederlandse Facebook-klanten: “In augustus hadden we nog een record van 273 miljoen pageviews op één dag, op maandag de 23e. Ook de verblijfstijd groeit, in augustus tot 1,5 miljard minuten over de hele maand. Vóór de vakantie was dat één keer hoger, en in september stevenen we weer op een record af. Hyves trekt zo’n 15 procent van de Nederlandse pageviews op internet naar zich toe, 10 procent van de verblijfstijd. Volgens de statistieken van Comscore benadert Facebook dat niet. Volgens onze statistieken bestaat Facebook niet, maar we zien uiteraard wel dat ze hard groeien.”

Facebook heeft zelf beperkte statistieken naar buiten gebracht, waaruit blijkt dat het sociale netwerk nu ruim 500 miljoen gebruikers heeft. Meer dan de helft daarvan logt dagelijks in en samen Facebooken ze ruim 700 miljard minuten per maand bij elkaar, zo beweert Facebook. Dat is 1.666 miljoen uren per maand en gedeeld door 500 miljoen gebruikers is dat ruim 3 uur per maand. De tien miljoen Hyves-klanten maken samen 1,5 miljard minuten of 25 miljoen uur per maand en over 10 miljoen klanten zou dat 2,5 uur per maand zijn. Dat is minder dan de gemiddelde Facebook-klant. Het is natuurlijk mogelijk dat Facebook in Nederland veel minder intensief wordt gebruikt dan in andere landen. Volgens Spanjar blijkt uit diverse niet-openbare statistieken dat de gemiddelde bezoeker van Hyves maandelijks drie keer zo lang de site bezoekt als de gemiddelde bezoeker van Facebook in Nederland

Facebook is wel het meest intensief bekeken internetdomein. Google heeft meer gebruikers, zo'n 1,5 miljard, maar die verblijven er gemiddeld minder lang; kort voor het zoeken en langer op Gmail, Maps en YouTube.

Nationaal naast internationaal

Spanjar gelooft dat er plek is voor een sterk nationaal en internationaal sociaal net: “Dat zie je in Spanje ook. Daar is Facebook qua aantal leden groter dan Tuenti, maar qua verblijfstijd is Tuneti veel groter en loopt verder uit op Facebook. Dat komt ook door de sociale tv-player die ze bieden en waarmee ze erg veel YouTube-verkeer trekken.”

Hyves integreert zelf ook YouTube via Hyves TV en kondigde bovendien aan video van de publieke omroep, RTL en SBS te gaan aanbieden met een ‘sociale laag’, dat wil zeggen conversatie. De verblijfstijd is van belang voor de reclame-inkomsten. De recente samenwerking met Spill voor de spelletjes heeft volgens Spanjar ook een groot effect: “Met Spill is Hyves nu al de nummer twee aanbieder van spelletjes in Nederland, maar zal dankzij Hyves spoedig de nummer één zijn. We hebben de kracht om in samenwerkingen partners hoge groei te bezorgen en daar uiteraard zelf ook sterker mee te worden.”