Profielsite Facebook prepareert momenteel de introductie van een eigen advertentienetwerk dat het dominante AdWords naar de kroon moet gaan steken. Er komen steeds meer details over de plannen naar buiten.

Zo berichten ondermeer de weblogs Adonomics en AllFacebook dat het nieuwe reclameproject van Facebook is gebaseerd op cookies, zodat de specifieke voorkeuren van gebruikers zich laten vertalen in 'hyperrelevante' reclame.

Facebook heeft immers eens schat aan specifieke informatie en voorkeuren van haar gebruikers op de miljoenen profielpagina's. Denk aan leeftijd, geslacht, vrienden, hobby's en lievelingsdrankje. Met deze waardevolle kennis wil Facebook nu haar gebruikers 'achtervolgen' als zij elders op het web surfen, om ze zo relevante reclameboodschappen te kunnen voorschotelen.

Als een gebruiker eenmaal inlogt op Facebook, zet de site een unieke cookie in de browser. Surft de persoon vervolgens verder over het web dan zullen advertenties op andere websites, die via het SocialAds netwerk zijn geplaatst, zeer specifiek zijn gericht op de individuele gebruiker. En voor zeer gerichte reclame lopen adverteerders warm.

Deze meerwaarde boven bijvoorbeeld het AdWords netwerk geldt dus alleen voor Facebook-gebruikers, die bovendien de nieuwe cookies moeten accepteren. Worden cookies geblokkeerd, dan neemt de gebruiker z'n Facebook-profiel niet mee over het web en genereert het netwerk minder specifieke reclames.

De rol van Microsoft, dat zich vorige week voor 240 miljoen dollar inkocht bij Facebook, in de reclameplannen is nog niet geheel duidelijk. Het lijkt waarschijnlijk dat haar Ad Center een rol gaat spelen in het distribueren van de reclame. De advertenties die Microsoft met haar Ad Center op het web verspreidt, worden zo gemiddeld een klein stukje relevanter en heel veel relevanter voor de 50 miljoen Facebook-gebruikers wereldwijd.

Google en Facebook zijn momenteel in een verhitte strijd gewikkeld, waarin beide kampen de strategie hanteren van een frontaal offensief op de kroonjuwelen van de ander: Google gaat helemaal 'open en sociaal' en Facebook duikt verder in online advertentiesystemen.

Google presenteert naar verwachting aanstaande donderdag OpenSocial, een pakket open API's waardoor ontwikkelaars (en uiteindelijk eindgebruikers) verschillende sociale netwerken en webdiensten met elkaar kunnen verbinden en integreren.

Dinsdag 6 november 2007 zal Facebook haar nieuwe advertentienetwerk presenteren.