Facebook heeft een advertentieplatform gekocht van Microsoft om zo beter te kunnen meten waar adverteerders succes mee hebben. De dienst was onderdeel van een overname van Microsoft enkele jaren geleden om te kunnen concurreren met Google's Doubleclick. De softwarereus leed daar vorig jaar een fors verlies op.

Facebook-ads nauwkeuriger

Facebook toonde zich eind vorig jaar al geïnteresseerd in Atlas. AllthingsD meldde toen dat het bedrijf zijn opties evalueerde om adverteren naar een hoger niveau te tillen. Zo overwoog Facebook zelf iets te bouwen, Atlas aan te kopen of in zee te gaan met Google's DoubleClick.

De uitdaging voor Facebook is het daadwerkelijke meten van het succes van advertenties op het sociale netwerk. Het bedrijf zou moeite hebben om te cashen op zijn populariteit. Facebook stelt in de aankondiging dat Microsofts Atlas-platform daarbij moet helpen, omdat veel adverteerders die nu op de timelines van gebruikers opduiken Atlas gebruiken.

Ook zorgt Atlas ervoor dat Facebook beter in de gaten kan houden wat gebruikers doen zodra ze het sociale netwerk verlaten. Het advertentieplatform biedt mogelijkheden om hierdoor te zien of kliks daadwerkelijk leiden tot aankopen van producten, meldt Webwerelds zustersite Computerworld.

Verlies aQuantive goedmaken

Microsoft kocht Atlas in 2007 in zijn queeste om Google naar de kroon te steken op het gebied van marketing. Het platform was onderdeel van het voor een slordige 5 miljard euro gekochte marketingbedrijf aQuantive. Microsoft noteerde in zijn financiële vierde kwartaal een flink nettoverlies voor de afschrijving op deze mislukte advertentiecoup.

Hoewel aQuantive niet goed uitpakte om meer winst te maken op Bing, blijkt Facebook in ieder geval geïnteresseerd in een van de advertentieplatforms die aQuantive ontwikkelde. Welk bedrag er met de overname is gemoeid, is niet officieel bekendgemaakt. De Amerikaanse nieuwszender CNBC meldt dat Facebook 100 miljoen dollar heeft betaald voor Atlas. TechCrunch houdt het op de helft daarvan.