Het is het tweede achtereenvolgende kwartaal dat het aantal mobiele gebruikers van Facebook groter is dan het aantal inloggers op de webversie van het sociale netwerk. Vergeleken met een jaar geleden is dat aantal met 54 procent gegroeid. Belangrijker is dat de omzet via mobiel langzaamaan begint op te pikken. In het afgelopen kwartaal haalde Facebook 375 miljoen dollar binnen via mobiel, 30 procent van de totale kwartaalomzet van 1,46 miljard dollar.

De omzet uit mobiel is zeer belangrijk voor Facebook. In de aanloop naar de beursgang van vorig jaar zetten enkele analisten grote vraagtekens bij de toekomst van het sociale netwerk omdat het maar niet de overstap naar mobiel ten gelde kon maken, terwijl de gebruikers massaal van web naar app overstapten.

Mobiel maakt een inhaalslag

Hoewel het percentage van de omzet via mobiel achterblijft ten opzichte van het aantal gebruikers dat de overstap maakt, geeft de omzetgroei op zich (20 procent) een positieve indruk op financieel analisten. Die voorspelden groeicijfers van 5 tot 18 procent in mobiele omzet, meldt The Next Web.

Het netto inkomen over het afgelopen kwartaal kwam op 219 miljoen dollar volgens de algemeen geaccepteerde boekhoudregels. De omzet uit advertenties ging met 43 procent omhoog vergeleken met vorig jaar en beslaat nog steeds het overgrote gedeelte van de totale omzet. Van de 1,46 miljard kwam 213 miljoen dollar uit betalingen van partners (zoals spelaanbieders) en gebruikers.

'Aantal actieve gebruikers stijgt'

Facebook zegt dat het aantal mensen dat dagelijks Facebook gebruikt in totaal 665 miljoen bedraagt en in de maand 1,11 miljard. Van dat laatste aantal gebruikt 751 miljoen mensen het sociale netwerk mobiel. De cijfers over het maandelijkse gebruik zijn overigens gestegen ten opzichte van het vorige kwartaal. Instagram heeft volgens eigenaar Facebook 100 miljoen actieve gebruikers per maand.