Facebook heeft de invoering van eigen mailadressen als voornaamste contactpunt wel aangekondigd, maar dat dusdanig stil gedaan dat het door zeer weinig gebruikers is opgemerkt. Het sociale netwerk presenteert [email protected] (of eventueel [email protected]) als mailadres op profielpagina's waardoor onderlinge mail tussen gebruikers voortaan via Facebooks servers loopt.

Mailomleiding

De berichten komen dan nog wel aan in de mailboxen behorend bij de eigenlijke adressen. Het zakelijke sociale netwerk LinkedIn biedt een soortgelijke functie, dat onder andere dient om spam en ongevraagde contactverzoeken te voorkomen. Facebooks omleiding van mailverkeer blijkt echter door een eigen fout nog een vergaand gevolg te hebben, heeft ict-nieuwssite Cnet ontdekt.

Het onlangs naar de beurs gegane bedrijf heeft de eigen mailadressen voor zijn gebruikers ook doorgevoerd in zijn mobiele app. Daarbij doorzoekt de app het adresboek van de smartphone waarop het draait om contactpersonen met een Facebook-account automatisch te voorzien van het bijbehorende Facebook-mailadres.

Adressen overschrijven

Door een fout in de app vervangen die nieuwe adressen in sommige gevallen de oorspronkelijke adressen die de gebruiker zelf heeft ingevoerd. Facebook legt uit dat het hierbij eigenlijk om twee bugs gaat: één al lang bestaande en één nieuwe, meldt techblog Gizmodo. De eerste is een synchronisatiekwestie waarbij de app de meest recente mailadressen gebruikt, aangezien het er van uit gaat dat een nieuw toegevoegd adres het voornaamste of belangrijkste is.

De automatische invoering van Facebook.com-adressen aan gebruikersprofielen heeft gezorgd voor een hele lading 'meest recente' adressen op het sociale netwerk. Die zijn vervolgens automatisch gesynchroniseerd met de app en het adresboek op de smartphone. De tweede bug is het overschrijven van mailadressen in het adresboek, in plaats van het toevoegen van de nieuwe adressen.

Bedrijfsmails onderscheppen

Hierdoor vult een smartphone bij het verzenden van e-mails automatisch het Facebook.com-adres in. Dat nieuwe bestemmingsadres is niet standaard zichtbaar, omdat de mailfunctie de volledige gebruikersnaam toont indien die in het adresboek staat. Deze mailkaping gebeurt dus niet alleen in de Facebook-app, maar vanuit elke app die de mailfunctie van de smartphone aanroept.

Ook bedrijfsmails lopen hierdoor via de servers van Facebook, ontdekte Adobe-medewerker Rachel Luxemburg. Daarbij zijn sommige aan haar verzonden mails nooit aangekomen en zonder foutmelding (bounce) verdwenen, blogt zij. Facebook laat aan techblog DigitalTrends weten dat berichten dan waarschijnlijk gewoon in de folder 'Other' (Overige) staan van het Messages-centrum (Berichtencentrum) van Facebook.

'Oudere Android'

Volgens Facebook raakt de overschrijving van mailadressen maar een klein aantal gebruikers, die “voornamelijk oudere Android-toestellen" gebruiken. Het bedrijf specificeert de aantallen en Android-versie of -toestellen niet. Het relatief oude Android 2.3 (Gingerbread) is wereldwijd met voorsprong het meestgebruikt. De op internet opgedoken klachten maken gewag van Android, maar ook van iOS, inclusief de bèta van iOS6 waarin Facebook diepgaand is geïntegreerd door Apple.

Facebook belooft vandaag een update uit te brengen die de fouten rechtzet. Niet alleen Facebook.com-adressen worden dan gesynchroniseerd met de mobiele app en het adresboek op smartphones. Het lijkt er echter wel op dat mailadressen die wel in het adresboek stonden maar niet bij Facebook handmatig opnieuw ingevoerd moeten worden.