Al enige tijd is het pr-bureau Burson-Marsteller in de Verenigde Staten bezig bloggers en journalisten te bewerken om negatieve verhalen te plaatsen over Google. Het pr-bureau kwam met zelf geschreven verhalen over Google’s voortdurende privacyschending die alleen maar erger zou worden met de komst van Google’s Social Circle, de tool die Gmail-gebruikers meer persoonlijke informatie geeft over hun contacten. Die informatie wordt door Google gehaald vanuit andere social networking sites. Zoals Facebook.

Burson-Marsteller heeft steeds zijn opdrachtgever voor de lastercampagne geheim gehouden en in de Verenigde Staten ging lange tijd het gerucht dat die opdrachtgever nog wel eens Microsoft zou kunnen zijn. Burson-Marsteller is al jaren het pr-bureau voor Microsoft in de Verenigde Staten. Microsoft en Google zijn zoals bekend geen vrienden van elkaar.

Bureau benadert invloedrijke blogger

De zaak kwam aan het rollen door een bericht op Twitter van de invloedrijke blogger Christopher Soghoian, die door Burson-Marsteller was benaderd met een al geschreven verhaal over de privacyschending van Google, met het verzoek deze eventueel aangepast te plaatsen. BM suggereerde ook plaatsing in media als Washington Post, The Hill of The Huffington Post.

Op de vraag van Soghoian wie de opdrachtgever was, kreeg hij het antwoord dat BM die naam niet kon geven. Soghoian besloot niet op het aanbod in te gaan. “Ik ben zelf wel in staat een anti-Googleverhaal te schrijven”, vond hij. De emailwisseling tussen Soghoian en Burson-Marsteller is hier in te zien.

Fake Steve Jobs duikt erin

Naar aanleiding van die e-mailwisseling besloot Dan Lyons, technologiejournalist van Newsweek en de bedenker van “Fake Steve Jobs”, in de zaak te duiken, met als doel erachter te komen of wellicht Apple, of Microsoft, achter de bedoelde smeercampagne zat. Maar de uitkomst bleek verrassend. Het was Facebook. Geconfronteerd met het bewijs dat Lyons had, kon een woordvoerder van Facebook niets anders dan toegeven achter de campagne te zitten.

Facebook geeft twee redenen voor de opmerkelijke actie. Het vindt dat Google dingen doet met social networking die op zijn minst vragen oproepen over privacy. Daarnaast vindt Facebook het niet goed dat Google de informatie van Facebook-gebruikers wil ophalen voor het gebruik in zijn eigen sociale netwerk, Social Circle.

'Facebook is angstig'

De zo genoemde fluistercampagne keert zich nu wel tegen Facebook, hoewel Google tot nu toe geen zin had om op de zaak te reageren. Facebook leek tot op heden onverslaanbaar, maar komt door deze rare campagne juist angstig over, zo constateert Lyons. Angst voor de plannen van Google met social media.