Sociaal netwerk Facebook rolt zijn herziene Page Insights uit naar alle pagina-eigenaren in de wereld, zo maakte het woensdag bekend via het officiële blog. De functie, die al sinds juni door een select aantal testers kon worden uitgeprobeerd, geeft beheerders meer inzicht in gebruikersgedrag.

Page Insights ('Paginastatistieken' in de Nederlandse versie) kent een hele nieuwe look-and-feel en is opgesplitst in verschillende onderdelen waarin gebruikersgedrag getoond kan worden. Per plaatsing van een bericht kunnen naast gegevens als het aantal vind-ik-leuks, berichtweergaven ook het sentiment worden weergegeven. Ook krijgt de beheerder meer demografische gegevens over te zien over bezoekers van de pagina en de berichten die erop geplaatst worden. Tot slot is de exportfunctie vernieuwd met een aantal aanvullende opties.

Facebook heeft aangegeven dat de oude API’s voor Insights voorlopig gewoon blijven werken. Mocht daar verandering in komen, dan belooft het daar bijtijds een melding van te doen. Ook zullen binnen afzienbare tijd nieuwe API’s beschikbaar komen om Insights aan andere services te koppelen. Facebook Insights komt komende dagen voor alle pagina-eigenaren in de wereld beschikbaar.