Facebook heeft een schikking getroffen met gebruikers die een collectieve rechtszaak hadden aangespannen omdat hun foto’s werden gebruikt bij de ‘sociale advertenties’. Als ze bijvoorbeeld een advertentie een like gaven, kon hun profielfoto opduiken bij een reclame van dat bedrijf.

Vat glijmiddel

Hierdoor maakten mensen zonder toestemming of zelfs medeweten persoonlijk reclame voor producten waarmee op het sociale netwerk werd geadverteerd. Zo maakte Amerikaan Nick Bergus opeens reclame voor glijmiddel, omdat hij een foto van een enorm vat glijmiddel grappig vond en dat had gedeeld op Facebook.

“Ik ben gedeeltelijk geamuseerd dat Amazon hiervoor betaald, maar ik ben ook een beetje geïrriteerd”, schreef Bergus naar aanleiding van de onbedoelde advertentie. Hij was er ondanks dat nuchter over: “Natuurlijk verkoopt Facebook me graag aan adverteerders. Dat is waar je je aan overgeeft als je een account aanmaakt.”

20 miljoen dollar totaal

Facebook betaalt twintig miljoen dollar uit aan gebruikers, advocaten en diverse privacygroeperingen, waaronder de Electronic Frontier Foundation (EFF). De daadwerkelijke gedupeerden, de gebruikers dus, krijgen hiervan maar 9 miljoen dollar. Dat bedrag wordt verdeeld over 614.000 mensen, wat neerkomt op een vergoeding van vijftien dollar per persoon voor de privacyschending.

“Ook al is de financiële vergoeding van elke deelnemer aan de zaak relatief laag en is het percentage van gebruikers die een claim hebben ingediend laag, levert de schikking in zijn geheel een eerlijke, redelijke en adequate vergoeding”, schrijft rechter Richard Seeborg. Hij stelt daarbij dat bij een langere juridische procedure de kans op een beter resultaat een kleine kans van slagen heeft.

De goedkeuring van de schikking, via techblog GigaOM:

Sponsored Story Approval