Facebook heeft voor de ondersteuning aan zakelijke gebruikers een online gids gemaakt. Die is met name bedoeld voor de wat kleinere bedrijven die niet beschikken over een eigen stevige marketingafdeling. Het “online opleidingscentrum", zoals Facebook het noemt, helpt beginnende bedrijven stapsgewijs het sociale netwerk op. Hoe een profielenpagina moet worden gemaakt, hoe er gericht kan worden geadverteerd, en hoe er met klanten kan worden gecommuniceerd indien deze contact zoeken.

De bedrijven krijgen vooralsnog niet zozeer andere, nieuwe mogelijkheden. Zij worden vooral gestimuleerd de bestaande mogelijkheden van Facebook op een commerciële manier te gebruiken. Daarmee neemt Facebook een voorsprong op Google+, dat bedrijven en merken uit zijn cirkels weert omdat het bedrijfsbeleid zou zijn om het gebruik van Google+ te beperken tot individuele gebruikers.

Sesame Street geweerd

Dat had onder meer gevolgen voor bijvoorbeeld Ford en Sesame Street, die beide een van de eerste waren die een zakelijk profiel op Google+ hadden. Zij werden vriendelijk gevraagd hiermee te stoppen. Overigens meldt Google wel dat voor het einde van het jaar een zakelijke omgeving live gaat, die dan wel bestemd is voor bedrijven en merken. Binnenkort gaat een testomgeving live met enkele geselecteerde bedrijven.

Het is de tweede keer in korte tijd dat Facebook met een nieuw initiatief komt gelijk na een aankondiging van Google. Eerst kwam Facebook met de samenwerking met Skype, waardoor gebruikers nu ook met elkaar kunnen videochatten via de profielensite. Die aankondiging kwam een week nadat Google meldde met een eigen videochatmogelijkheid te komen: Hangouts.