Facebook rolt een nieuw design uit voor zijn ‘Vind ik leuk’ en ‘Deel’-knoppen. In 2010 introduceerde het sociale netwerk de knoppen op externe sites, ontworpen door Facebook-designer Julie Zhou. Dat leverde al snel een daverend succes op van webverkeer van én naar Facebook.

Volgens het sociale netwerk kan de concurrentie - die allemaal volgden met externe knoppen - daar in de verste verte niet aan tippen. “Gezamenlijk worden de Like and Share buttons 22 miljard keer per dag bekeken op meer dan 7,5 miljoen websites. Like and share zijn belangrijke drivers van doorverwijzingen van en naar Facebook, een aantal dat groter is dan alle andere sociale netwerken bij elkaar”, leest het Facebook-ontwikkelaarsblog.

Het afscheid van de duim

Meest opvallende wijziging is de verdwijning van de alom bekende duim. Deze moet plaatsmaken voor het Facebook-logo, dat op eenzelfde manier is afgebeeld op beide knoppen. Alle websites die momenteel gebruik maken van de knoppen zullen de komende weken automatisch worden bijgewerkt naar het nieuwe ontwerp.

De Nederlandse journalist en zelfverklaarde 'technoviking' Alexander Klöpping interviewde begin dit jaar op lyrische wijze voor De Wereld Draait Door ontwerpster Julie Zhou over ‘haar’ Like-button: (vanaf 34.00)