Want na de locatiegebaseerde 'Vrienden in de buurt'-functie is er binnenkort Facebooks Place Tips. Het bedrijf gebruikt een combinatie van mobiele netwerken, WiFi en GPS om jouw locatie vast te stellen. Vervolgens schotelt het sociale netwerk voor welke bezienswaardigheden je hebt op die plek. Plus wat vrienden er eerder deden, hun foto's en ervaringen van toen.

Dat levert je tips op over bars, restaurants, hotels, musea, boekwinkels en noem maar op. Eenmaal in de kroeg aanbeland kun je eindelijk offline! Let wel: gebruikers kunnen Place Tips op bepaalde plekken ook uitschakelen. Mensen die nóg wat avontuurlijker zijn aangelegd kunnen de dienst ook helemaal uitzetten.

Bedrijven kunnen zenden

Sommige bedrijven krijgen op hun beurt de kans om Facebooks Bluetooth-beacons in te zetten. Dat is een test met in eerste instantie nog geen advertenties, wat op termijn kan veranderen volgens COO Sheryl Sandberg. De beacons zenden hun signaal tot wel 150 meter zodat alle telefoons in dat gebied tips kunnen ontvangen Wat betekent dat vergelijkbare locatiediensten zoals Foursquare en Yelp, die overigens al danig aan populariteit hebben ingeboet, zich zorgen kunnen gaan maken.

Place Tips wordt eerst uitgeprobeerd in New York City, in populaire stadsdelen zoals Manhattan en Brooklyn. Gebruikers krijgen daar hun tips bovenaan hun Startpagina te zien. Hier in Europa, waar vandaag de nieuwe privacyvoorwaarden automatisch van kracht zijn gegaan, moeten we nog even wachten.

Lees verder: Nieuwe Facebook-voorwaarden zijn een tikkende tijdbom