Facebook heeft vrijdag een schikking getroffen met de groep gebruikers die ruim een jaar geleden een brede (class action) aanklacht indiende over Beacon. Hierbij zet Facebook niet alleen dat advertentiesysteem stop. Het sociale netwerk steekt het schikkingsgeld van 9,5 miljoen dollar in een stichting die gewijd is aan de bevordering van online privacy, veiligheid en beveiliging. Het schikkingsvoorstel moet nog wel door een rechter worden goedgekeurd.

Surf- en koopgedrag

Advertentieprogramma Beacon werd eind 2007 geïntroduceerd op Facebook. Het systeem legt online activiteiten van gebruikers vast, ook op partnersites die buiten het sociale netwerk zelf vallen. Facebook laat een selectie van het surf- en koopgedrag zien aan 'vrienden' op het sociale netwerk. Dit leidde al snel tot kritiek van privacywaakhonden, waarna Facebook het systeem opt-in maakte.

Zonder vooraf vragen

In augustus 2008 klaagde een groep mensen Facebook en participerende bedrijven als Blockbuster, Fandango en Overstock aan over Beacon. De klacht betrof de beginperiode van Beacon waarin Facebook zonder vooraf toestemming te vragen informatie verzamelde over het surfgedrag van gebruikers en die data dan weer publiceerde.

"We hebben veel geleerd van de ervaring met Beacon", zegt een Facebook-woordvoerder in een verklaring na de schikking. "Ten eerste hoe belangrijk het is gebruikers uitgebreide controle te geven over hoe informatie wordt gedeeld. We hebben ook geleerd hoe we effectief moeten communiceren als we dingen veranderen aan de gebruikerservaring."