Facebook presenteerde zijn tweede kwartaalcijfers en toont een nettoverlies van 157 miljoen dollar (128 miljoen euro) tegenover dezelfde periode een jaar geleden. Het verlies komt onder meer door het compensatiefonds dat Facebook heeft gecreëerd om de verliezen van investeerders na de slechte beursintroductie deels te compenseren. Zonder dat fonds had Facebook naar verwachting van analisten gepresteerd.

Meer omzet uit advertenties

De omzet van Facebook is flink gestegen, naar 1,18 miljard dollar, een stijging van 32 procent. De sociale netwerksite begon kortgeleden met nieuwe advertentiediensten en zegt daarmee 992 miljoen dollar te hebben verdiend. Daarmee komen de inkomsten uit advertenties op 82 procent van de gehele omzet. Dat is iets beter dan begin dit jaar maar nog steeds een kleiner aandeel dan in de afgelopen jaren het geval was.

Aantal gebruikers neemt toe

Het aantal actieve gebruikers van Facebook is het afgelopen kwartaal gestegen van 901 naar 955 miljoen gebruikers ten opzichte van vorig jaar. Voor mobiele gebruikers werd een stijging van 67 procent waargenomen (543 miljoen gebruikers) ten opzicht van vorig jaar. “De mobiele markt is een grote kans voor ons", zegt oprichter Mark Zuckerberg tegen Reuters. Volgens hem investeert Facebook zwaar in mobiele apps. Mede daardoor zullen de kosten in de tweede helft van dit jaar flink stijgen.