Hot Potato heeft de overname zelf bekendgemaakt op zijn blog. Deze nieuwste aanwinst van Facebook is een service waar gebruikers anderen op de hoogte kunnen brengen van wat ze aan het doen zijn. Zo kunnen ze in contact komen met mensen die op dat moment dezelfde activiteiten ontplooien.

Die koppeling gebeurt mede automatisch, door standaardzinnen als “I’m attending….”. Bezoekers vullen die zelf aan en worden daardoor gelinkt aan gebruikers die gelijksoortige statusupdates hebben gepost. Eenmaal gekoppelde gebruikers kunnen foto’s en video’s met elkaar uitwisselen en elkaar vragen stellen.

Potato privacy niet in geding

Gebruikers van Hot Potato hoeven overigens niet bang te zijn dat all hun geplaatste berichten in handen van Facebook komen. Het bedrijf heeft op dit moment de registratie voor gebruikers stopgezet. Het laat weten dat het alle gebruikersgegevens over een maand zal verwijderen. Daarna wordt de technologie als lege huls overgedragen aan Facebook.

Nieuwe troef in locatiewedloop

De overname van Hot Potato is een nieuwe troef voor Facebook in de wedloop op het gebied van locatieservices. Vorige week lanceerde het bedrijf Places, een nieuwe functie waarmee gebruikers hun locaties kunnen delen met vrienden. Ze kunnen inchecken op fysieke plekken. Die locaties worden weergegeven in Bing Maps.

Elke locatie krijgt ook een eigen Place-pagina waar gebruikers berichtjes en foto's aan kunnen toevoegen. De incheckmogelijkheid van de Places-pagina's is vergelijkbaar met locatiedienst FourSquare. De overname van Hot Potato moet Places op termijn versterken en Facebooks een stevige voet aan de grond bieden op het gebied van locatieservices.

Google vs Facebook

Die stevige voet heeft het bedrijf nodig, aangezien het niet de minste concurrent heeft op dit gebied: Google. Die internetreus begint nu wel de druk van Facebook te voelen. Dat bleek vorige week al uit een blogbericht dat het bedrijf plaatste kort na de lancering van Places. Google gaf daarin aan dat meer dan 100 miljoen mensen inmiddels Google Maps gebruiken op hun mobiele telefoons en daarmee dus hun locatie delen.

Google en Facebook zitten steeds meer in elkaars vaarwater. Zo kocht Google onlangs Jambool, aanbieder van virtuele valuta voor social games. Opvallend genoeg op onder meer Facebook. Dat sociale netwerk heeft op zijn beurt weer de semantische zoekmachine Chai Labs gekocht.

Google probeert fanatiek een voet tussen de deur te krijgen op het gebied van social networking. Facebook is daar al groot en probeert, zeker nu met de overname van Hot Potato, meer grip te krijgen op de aanvulling van locatieservices. Waar Google in theorie een machtig wapen heeft met zijn Maps.