Gebruikers van Facebook worden voortaan vaker gewaarschuwd met wie zij content aan het delen zijn. Het sociale netwerk bouwt drie verschillende privacy-aanpassingen in de interface. Bij het posten van een bericht of foto krijgt de gebruiker zo een extra notificatie over de aanstaande doelgroep ervan.

Lees ook:

Zo wis je de Facebook-zoekgeschiedenis 8 enge trekjes van Facebook

Daarnaast worden op de iOS-app en desktop-versie de zogenaamde 'audience selector' prominenter in beeld gebracht. Ook is er de 'privacy-check': een pop-up die gebruikers waarvan de privacyinstellingen lang niet zijn aangepast, vraagt of zij dit zo willen houden. De drie privacy-tweaks zijn momenteel in ontwikkeling en worden actief getest, laten Raylene Yung en Michael Nowak van het Facebooks privacy-team weten aan CNet.

Privacy not dead?

Volgens de twee heeft Facebook nagelaten gebruikers over het beschermen van hun privacy te informeren. Als voorbeeld noemen ze het opnieuw delen van jouw foto door een Facebook-vriend, waardoor alleen onderlinge vrienden deze krijgen te zien.

Los van deze haast ongekende koerswijzigingen is Facebook nog lang niet van zijn privacy-is-dood-imago af. De laatst voorgestelde gebruiksvoorwaarden zijn onverminderd controversieel vanwege gezichtsherkenning en de toestemming die een gebruiker automatisch geeft om zijn naam en profielfoto commercieel beschikbaar te stellen voor Facebook-adverteerders.