Facebook heeft begin deze week zijn nieuwe losstaande applicatie Paper geïntroduceerd in Amerika. De nieuws-app is voorlopig alleen daar op iOS verkrijgbaar, en verliest mogelijk ook nog zijn naam. Hoe dan ook, Paper doet qua gebruik het meest denken aan Flipboard, maar combineert zelf alleen Facebook-content met externe nieuwspartners. Webwereld bekeek Facebook Paper op de iPhone 5s.

Lees ook:

10 jaar Facebook: de sociale explosie (tijdlijn) Bekijk je Facebook-verleden in één minuut

De presentatie van die content is van hoogstaand niveau: het bladeren door sociale posts, nieuwsberichten en video's verloopt vloeiend. Foto's worden ingezoomd weegegeven maar zijn - ietwat aanstellerig - door het kantelen van het scherm wel volledig zichtbaar.

Ook de Amerikaanse content is van een behoorlijk niveau. Mediapartners zoals The Washington Post, Bloomberg, TIME en CNN doen mee, terwijl er met Ars Technica, WIRED, TheNextWeb en Re/Code ook aan de techliefhebber is gedacht.

Zelf nieuws maken

Inhoudelijk is met name het maken van een eigen verhaal, 'story', een sterk punt. De applicatie nodigt gebruikers uit om zelf een aantrekkelijke post te maken, die opgenomen wordt in de nieuwselectie van de nieuwe app. Paper geeft Facebook op deze manier een heel nieuw gezicht: als een digitaal krantje waar je subtiel doorheen 'veegt'.

Maar is daar een publiek voor? De eerste reviews op iTunes zijn bijzonder positief. Maar is dat genoeg om bijvoorbeeld de kleine 100 miljoen gebruikers van concurrent Flipboard weg te lokken? Facebook heeft zonder meer een sociale machtspositie, maar dit betekent niet dat alles lukt. Zo flopte eerder al Facebook Home, dat de nieuwe user interface voor Android zou worden.