De Enschedese provider zou geen financiële middelen meer hebben om zijn klanten te kunnen bedienen, aldus Dutch Web Services. Fast-XS bevestigt dat er financiële problemen zijn, maar vreest dat klanten bij de nieuwe provider zeker niet beter af zijn. Fast-XS kwam begin dit jaar negatief in het nieuws vanwege onterechte inningen en problemen met de oplevering van nieuwe internetverbindingen. Onder meer het VARA-programma Kassa besteedde in januari aandacht aan de problemen bij de provider. Oorzaak van alle problemen was DutchDSL, verklaart Joost Schouwink, directeur van Fast-XS, tegenover WebWereld. DutchDSL is een zakelijke reseller van dsl-verbindingen en bovendien het zusterbedrijf van Dutch Web Services.

Problemen

"Wij liepen tegen technische problemen aan, waardoor wij onze klanten niet goed konden bedienen. Wij waren echter met handen en voeten gebonden omdat DutchDSL technisch verantwoordelijk is voor de lijnen." "Door alle problemen krijgen wij geen geld van enkele honderden klanten. Aan de andere kant moesten wij DutchDSL wel betalen, ook voor de niet-werkende lijnen. Onze betalingsplicht komt met deze deal voor de toekomstige facturen – gelukkig - te vervallen."

Geen oplossing

Voor de adsl-klanten zelf verandert er vrijwel niets, behalve dat zij hun abonnementsgeld aan de nieuwe provider moeten betalen. De directeur van Fast-XS vreest dan ook dat de problemen zullen aanhouden. Volgens Schouwink lost deze deal de financiële problemen van zijn bedrijf deels op, maar komen de klanten van de regen in de drup. "Wij moesten de klanten noodgedwongen aan het lijntje houden door alle problemen bij DutchDSL. Wij vallen er als schakel tussenuit, maar de problemen zullen blijven." Volgens Dutch Web Services worden de problemen echter veroorzaakt door de slechte communicatie vanuit Fast-XS. Zo zou de isp slechts een klein deel van de storingen hebben doorgegeven, waardoor veel problemen niet opgelost werden. De problemen werden volgens Dutch bovendien versterkt door de financiële problemen bij de provider. Door geldgebrek kon het bedrijf bijvoorbeeld geen modems voor nieuwe klanten aanschaffen.

Beterschap

Dutch Web Services belooft bij monde van directeur Jan Camp beterschap. "Wij zullen de technische problemen op korte termijn proberen op te lossen. Binnen twee weken denken wij het grootste deel van de `probleemgevallen' te hebben geholpen. Wij zullen pas gaan factureren als klanten daadwerkelijk online zijn."