Nieuws dat op diezelfde dag op grote nieuwssites niet eens de homepage haalde. Hij verbaasde zich over het feit dat het nieuws (grote nieuwssites) en het commentaar van het publiek op dat nieuws (de weblogs) uiteen liepen. Omdat ze dat zelden doen, volgens Jarvis. Volgens mij doen ze dat juist heel vaak. Sterker nog, op internet is iedereen een Telegraaf-lezer. Omdat niemand over je schouder meekijkt en omdat internet niet tot de serieuze media wordt gerekend.

Laat ik de proef op de som nemen. Ik kijk eerst op de sites van CNN, BBC World en de New York Times. Gisteravond, donderdag 17 juli, werd het wereldnieuws gedomineerd door de volgende onderwerpen: Blair verdedigt oorlog voor Amerikaanse congres, Sadam hekelt Iraakse interim-regering, Ex-marinier ontkent misbruik van 12-jarige, Vuurgevecht in grensgebied tussen Noord- en Zuid-Korea, Leider in Hong Kong stapt niet op. Grote mensennieuws. Ver van je bed nieuws. Geen gesprek waard in het café.

Vervolgens bekijk ik de top tien onderwerpen bij Blogdex. Helemaal bovenaan staat een nieuwsartikel. Het onderwerp is Metallica die een Canadese band voor de rechter sleept vanwege de manier waarop zij de noten E en F spelen. Die lijkt teveel op de manier van Metallica. Nummer twee is een nieuwsartikel over Hunting for Bambi, een paintball spel waarbij mannen voor 10.000 dollar op naakte vrouwen mogen jagen. Als een man zijn prooi te pakken heeft, mag hij haar terplekke een beurt geven. Nummer drie is een nieuwsartikel over wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat masturberen goed is tegen prostaatkanker op latere leeftijd. Op nummer vier staat weer Hunting for Bambi. Op nummer vijf een nieuwsartikel over Amerikaanse soldaten die zich in de steek gelaten voelen. Op zes een opinie-artikel over Google bij Slate. Op zeven een website met informatie over een Amerikaans televisieprogramma waarin vijf homo’s hetero’s meer schwung gaan geven. Op acht een nieuwsartikel over een Amerikaanse wetsvoorstel om gebruikers van peer-to-peer netwerken die illegaal muziek uitwisselen zware straffen te geven. Op 9 een link naar Mozilla (AOL heeft bekend gemaakt al zijn Netscape/Mozilla medewerkers op straat te zetten.) En tot slot op nummer tien een verdwaalde link zo lijkt het naar een nieuwsartikel over anti-semitisch geweld in Parijs.

Bij Blogdex komt nog relatief veel nieuws voor. Een blik bij concurrende blogindexen Popdex en Daypop geeft het volgende beeld. In de top tien staan slechts twee nieuwsartikelen: een over de ontslagen Netscape/Mozilla medewerkers bij AOL en een over Hunting for Bambi. Van de overige links gaan er vijf naar sites gewijd aan Mozilla, een naar de vijf tv homo’s, een naar een verhaal over PDF bestanden en een naar een printing-on-demand site. Nu weet ik dat dit slechts een momentopname is, maar het beeld dat ik van de indexen nu krijg zie ik vaker en ik bekijk de sites regelmatig. Ik weet ook dat de indexen niet volledig representatief zijn voor de internetpopulatie, maar ze zijn de enige die als graadmeter kunnen dienen voor de nieuwsbelangstelling van internetgebruikers. Als ik op de Yahoo Buzz Index en Lycos 50 af zou gaan, dan is men op internet alleen maar geinteresseerd in de Tour de France, Britney Spears, Powerball, Kazaa en rapper 50 Cent.

Als ik het kort (door de bocht) samenvat dan komt de nieuwsbelangstelling op internet neer op de volgende hoofdonderwerpen: seks, computers, mp3 en oorlog. In die volgorde. De leefwereld van een Amerikaanse 16-jarige geek van het mannelijk geslacht in een notendop.

Nou is dat nogal grof gegeneraliseerd, dat geef ik gelijk toe. Niet alle internetgebruikers zijn 16-jarige Amerikanen van het mannelijk geslacht. En er maken ook gewone mensen gebruik van internet. Heel veel zelfs. Maar die laten zich op internet niet leiden door het serieuze wereldnieuws. Die toevallige discrepantie die Jarvis meent te ontdekken is geen uitzondering maar regel.

Op internet kun je zonder pottekijkers het nieuws consumeren dat je wilt. Je zit immers alleen voor een computer. Geen scheef gezicht van je vriendin of vrouw als je bij de sekslijncommercials niet snel genoeg doorzapt. Geen collega die ‘goh, ik wist niet dat jij die krant leest’ zegt als je tijdens de luch de Telegraaf openklapt naar de Prive bijlage. Op internet bestaat geen politiek correctheid.

Jarvis zegt met zijn verbazing eigenlijk ook dat hij het vreemd vindt dat grote nieuwssites het publiek niet geven waar het daadwerkelijk in is geinteresseerd. Ik zeg: houden zo. Op internet bestaat al voldoende volksvermaak en commercie. Als je bij Google op ‘flowers’ zoekt, zijn de eerste treffers online bloemisten. Internet wordt bevolkt door consumenten die tijdens het downloaden van muziek en porno hier en daar een korte reactie geven op sensationeel nieuws. De Tweede Golfoorlog volgde men op CNN, de BBC en de NOS. Op internet werd Hoessein gefotofuckt. Daar is niks mis mee, begrijp me niet verkeerd. Ik download ook wel eens porno, bestel DVDs bij Bol.com, lees graag curieus pagina 7 nieuws en moet hard lachen om een bewerkt plaatje van een snelweg waar een voorsorteerbord boven hangt met de tekst ‘Women Drivers’. Maar we moeten er ook niet meer van willen maken dan het is.