Dat meldt Der Spiegel. Sonne begon enkele maanden geleden met een flatrate-dienst (onbeperkt internet voor een vast bedrag zonder telefoontikken) voor 79 mark per maand, een kleine 90 gulden. Na zes weken telde de dienst al 30.000 abonnees, zo meldde Versatel begin augustus. Maar die abonnees hebben nogal wat problemen om ook echt van de dienst gebruik te kunnen maken, aldus Der Spiegel. Tot twee weken terug vroeg Sonne klanten die niet konden inbellen nog stelselmatig naar hun besturingssysteem of protocolinstellingen, maar dat is volgens het Duitse blad niet langer vol te houden. Nu noemt Sonne een capaciteitsprobleem met de inbelknooppunten als oorzaak voor het niet tot stand komen van een verbinding. Maar Sonne kan daar naar eigen zeggen niets aan doen. De schuld zou liggen bij 'leidende telecomconcerns', die in gebreke blijven bij de levering van verbindingen. Ook al noemt Sonne geen naam, het is duidelijk dat hier op Deutsche Telekom wordt gedoeld. Bij de Duitse telecomreus zijn ze niet zo blij met die impliciete verdachtmaking, aldus Der Spiegel. Het concern wijst erop dat Sonne voor haar inbelverbindingen met andere bedrijven in zee is gegaan. De abonnees hebben daar allemaal weinig aan. Volgens gebruikers van Sonne is de kwaliteit van de dienst de laatste vier weken alleen maar achteruitgegaan. Der Spiegel vergeleek de snelheid van de verbinding met een reguliere internetprovider. Bij een download van een Amerikaanse server kende die provider een snelheid van 43 Kbit, Sonne bleef daar met 18,4 Kbit ver bij achter. Sonne wijst ondertussen de beschuldigende vinger ook nog eens naar de klanten zelf. Die zouden de dienst misbruiken door de verbinding open te laten staan en die verder niet te benutten. Concurrent failliet gesurfd Sonne raakt in ieder geval een concurrent kwijt. Flatrate provider Surf1 houdt er binnenkort mee op. Het bedrijf wilde nog een reddingsoperatie uitvoeren door de prijs te verhogen van 139 mark naar 139 euro, wat een verdubbeling zou betekenen. Maar dat heeft geen zin meer, zo besloot Surf1 vorige week. De abonnees hebben het bedrijf failliet gesurfd. Liefst 80 procent van de gebruikers was meer uren online dan waar Surf1 hen voor had ingecalculeerd. Surf1 had vantevoren berekend dat als abonnees gemiddeld 160 uur per maand zouden surfen, dat het einde van het bedrijf zou betekenen. Flat rate aanbieders hebben grote moeite hun dienst lucratief te maken. World Online liet vorige week nog weten haar dienst in Engeland onder de loep te nemen, omdat er structureel geld bij moet.