Dat meldt de Los Angeles Times. De krant verhaalt over een 34-jarige computerfreak die een telefoontje kreeg van een vriend van een vriend, het hoofd van de afdeling publiciteit van een filmstudio. Of hij voor 10.000 dollar een week aan een 'internetproject' wilde werken. Het 'internetproject' bleek het opzetten van een nep-fansite voor een nieuwe film te behelzen. Om de site op een echte fansite te laten lijken, moest de anonieme computerfreak alles wat hij ooit over webdesign had geleerd, 'vergeten'. Anders zou de site namelijk niet op een echte fansite lijken. Dus de computerfreak deed alles wat de makers van echte fansites ook doen: lelijke lettertypes gebruiken, foto's uit tijdschriften inscannen en slappe teksten schrijven. Alles om het zo echt mogelijk te laten lijken. En het werkte: in een mum van tijd verschenen de ingescande foto's ook op andere websites. In totaal maakte de computerfreak 15 van zulke sites, hetgeen hem ongeveer 150.000 dollar opleverde. Hij is niet de enige. Filmstudio's gaan er steeds vaker toe over om nieuwe films via deze zogeheten guerrilla marketing onder de aandacht van het bioscooppubliek te brengen. Het succes van de horrorfilm 'The Blair Witch Project' uit 1999 heeft de pogingen van de filmstudio's om nieuwe films buiten de geijkte kanalen om te promoten, in een stroomversnelling gebracht. The Blair Witch Project, een low-budget film die in de eerste vijf weken maar liefst 128 miljoen dollar opleverde, had zijn succes met name te danken aan de campagne die op internet voor de film gevoerd werd. Ook in Nederland zijn er pogingen geweest om nieuwe films via internet te promoten. Vorig jaar werden internetters via posters opgeroepen naar de site van een zekere Patrick Bateman (een 'vermist persoon' volgens de posters) te gaan. Bateman bleek de hoofdpersoon in de film 'American Psycho' te zijn.