Dit heeft Google-topman Eric Schmidt maandag gezegd tijdens de National Association of Broadcasters-conferentie in een interview met John Seigenthaler, voormalig journalist voor de NBC.

Het nieuwe systeem, dat Schmidt 'Claim Your Content' noemt, identificeert automatisch of het gaat om auteursrechtelijk beschermd materiaal, zodat het vervolgens kan worden verwijderd.

Het filtersysteem stond oorspronkelijk gepland voor vorig jaar. De vertraging heeft voor nogal wat consternatie gezorgd tussen Google en diverse grote mediabedrijven, zo schrijft Cnet. Zo heeft Viacom Google vorige maand voor de rechter gesleept met een eis van 1 miljard dollar.

"Of je doet zaken met ze, of ze klagen je aan," aldus Schmidt over Viacom in het interview. "Wij hebben gekozen voor het eerste, maar eindigden met het laatste."

In het interview sprak Seigenthaler ook over de recente beschuldigingen van Microsoft met betrekking tot de overname van Doubleclick door Google, een advertentiebedrijf waar Microsoft ook interesse in had. Microsoft is bang voor oneerlijke concurrentie nu Google Doubleclick heeft overgenomen. Op de opmerkingen van Seigenthaler over Microsoft reageerde Schmidt alleen met 'Microsoft?'.

In een meer serieus commentaar zegt Schmidt dat het geklaag van Microsoft niet terecht is. "Ik denk dat Microsoft dit waarschijnlijk naar voren brengt omdat het een concurrent van ons is."