De organisatie publiceerde donderdag de resultaten van een onderzoek naar de kwaliteit van vijf websites die financiële productinformatie verstrekken, te weten Interplein, Independer, Planweb, MrFinch en Kijkenvergelijk. De bond was buitengewoon kritisch over die kwaliteit. "Er blijkt van alles mis te zijn", zo schreef de Consumentenbond in een persbericht. Jaap Krijgsman, creatief directeur van Kijkenvergelijk.nl, stoort zich niet aan de kritiek van de Consumentenbond. "Ik vind het prettig dat de Consumentenbond deze websites aanspreekt op hun verantwoordelijkheid. Vergelijkend financieel advies moet neutraal en open gebeuren. Naar onze mening hebben wij alles goed voor elkaar maar we staan open voor een gesprek met de Consumentenbond." Kijkenvergelijk.nl vraagt 27,50 gulden voor een financieel advies. Krijgsman ontkent dat het bedrijf geld verdient aan doorklikken op bijvoorbeeld een verzekeraar die als beste uit de bus komt. Planweb-directeur Koen Laarhoven heeft zich 'bijzonder gestoord' aan het onderzoek van de Consumentenbond en eist rectificatie. "Het onderzoek richt zich op websites die financiële producten online vergelijken, maar in dat rijtje horen wij helemaal niet thuis." "Wij bieden namelijk helemaal geen productvergelijking aan op onze site. Verder staat het artikel vol met feitelijke onjuistheden. Er wordt onder andere beweerd dat wij vaste productie afspraken hebben met verzekeringsmaatschappijen. Dat is complete onzin en nergens op gebaseerd." Vervangend directeur Gerard De Laat van Interplein kan zich wel vinden in de kritiek van de Consumentenbond. "Het valt niet mee om goede vergelijkingen te maken. Er zijn zoveel aanbieders en dingen waar rekening mee gehouden moet worden. Maar we zullen onze modules gaan verbeteren." Edmond Hilhorst van Independer.nl vindt dat een aantal uitkomsten met betrekking op Independer te generalistisch gesteld is. "Een aantal van deze uitkomsten is zelfs helemaal niet van toepassing op Independer. Wij bieden juist wel een toegesneden advies op de persoonlijke situatie van een klant. Zo kan een klant bij het zoeken naar bijvoorbeeld een juiste ziektekostenverzekering aan een aantal criteria wegingsfactoren meegeven, waar zijn/haar polis aan moet voldoen. Deze criteria zijn op basis van praktijkervaring ontwikkeld. Het advies sluit dus nauw aan bij de klantbehoefte." Op andere punten is Hilhorst het wel eens met het onderzoek. "Zo moet de selectie van ziektekostenverzekeringen worden verscherpt. Ook de wijze waarop de kostenstructuur omtrent koopsompolissen is samengesteld kan duidelijker worden toegelicht." GuusLandheer van MrFinch stelt dit soort onderzoek van de Consumentenbond op prijs, maar had liever gezien dat voor publicatie de resultaten met de betrokken partijen waren doorgenomen. "De kritiek die nu op ons geleverd wordt, had hierdoor makkelijk weggenomen kunnen worden. Want duidelijkheid over zaken zoals privacy en betaling voor aangevraagde offertes zijn allemaal terug te vinden op onze site."