De Firefox-maker werkt samen met OpenGL-beheerder Khronos aan een royalty-vrije specificatie voor driedimensionale graphics, meldt Cnet. Dit moet soepelere en geavanceerdere interfaces voor webapplicaties mogelijk maken, maar ook volwaardige games in de browser. Op dat laatste vlak werkt bijvoorbeeld Doom-maker id Software al met zijn Quake Live-browsergame. Dat is een beschikbare browserimplementatie van de OpenGL-game Quake 3: Arena, die alweer enkele jaren oud is.

Games

OpenGL is een technologie voor de weergave van 3D beelden waarbij het rekenwerk wordt gedaan door de videokaart. Dit heet accelerated 3D en is al jaren gemeengoed voor games. Microsofts OpenGL-tegenhanger, het Direct3D-onderdeel van DirectX, heeft de laatste jaren flink terrein veroverd, mede dankzij de Xbox-gameconsole. Zelfs pc’s met geïntegreerde grafische chips hebben in enige mate ondersteuning voor accelerated 3D.

Khronos is een consortium van ict-bedrijven dat de ontwikkeling overziet van OpenGL. Het reageert op een oproep van de Mozilla Stichting om 3D naar het web te brengen. De twee willen over een jaar een eerste publieke versie hebben van de open technologiespecificatie.

JavaScript koppelen

Eerste stap is het koppelen van de veelgebruikte webapp taal JavaScript aan de OpenGL-standaard. JavaScript wordt nu al geoptimaliseerd om webapplicaties vlotter te laten draaien. De meeste nieuwe of aankomende webbrowsers hebben sterk verbeterde afhandelingsmogelijkheden voor JavaScript-code.

Mozilla wil de toekomstige OpenGL-implementatie eerst uitbrengen als een extensie voor Firefox. Dat gebeurt na de komst van de volgende grote release. Dat is versie 3.5, wat oorspronkelijk 3.1 is maar die vanwege de grote wijzigingen erin is ‘opgehoogd’. De definitieve standaard voor 'web-OpenGL' laat naar schatting nog wel even op zich wachten. Ondertussen werken leveranciers als Adobe en Microsoft aan eigen 3D-technieken voor het web (respectievelijk Flash en SilverLight).