Yahoo zou het als zoekmachine opeens beter in de VS en dat was waarschijnlijk te danken aan een overeenkomst tussen Firefox-maker Mozilla en Yahoo. Standaardzoekmachine Google werd aan de kant gezet. Maar bij nadere bestudering van de cijfers lijkt het er juist op dat gebruikers weer handmatig Google instellen als zoekmachine.

De overstap van Mozilla had gevolgen voor de Amerikaanse zoekmarkt, waar Google naar zijn kleinste aandeel in tenminste zeven jaar zakte. Maar daar ligt Larry Page waarschijnlijk niet wakker van, aangezien het totaal nog altijd driekwart van de totale markt is.

Meer Google; minder Yahoo

Digitaal marketingbureau RKG keek naar advertentiekliks en ziet dat het aantal kliks op Yahoo-ads bij Firefox-gebruikers in december piekte op 43 procent, maar inmiddels is teruggelopen naar 36. Bij Google's adwords is het tegenovergestelde waar. De betaalde advertenties zijn een aardige indicator voor de organische zoekresultaten van browsergebruikers.

Die daling in de Firefox-Yahoo-kliks betekent dat Firefox-gebruikers weer vaker Google hanteren. Mark Ballard van RKG concludeert dat mensen handmatig weer Google instellen. Hoewel het natuurlijk ook kan zijn dat bepaalde gebruikers de zoekbalk links laten liggen en ouderwets naar de site van Google surfen.