Binnen twee jaar kan de Nederlandse consument een automatenhal van een bank binnenstappen en daar niet alleen flappen tappen, maar ook andere transacties verrichten zoals verzekeringen afsluiten, bankafschriften laten uitprinten, geld storten en bioscoop– of theaterkaartjes bestellen. Afhankelijk van de vernieuwingszin van de Nederlandse banken kan daarbij de bankpas met PIN-code het veld hebben geruimd voor irisherkenning. Dat zegt Ronald Drenth, vice-president van Diebold en managing director voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika van deze grote Amerikaanse fabrikant van betaalautomaten en aanverwante benodigdheden. Gecombineerd met internetbanking moeten de automaten het overgrote deel van de routinehandelingen bij de balies vervangen. Dat wil niet zeggen dat het bankpersoneel bij bosjes op straat komt te staan. Zij zullen zich voornamelijk gaan bezighouden met de persoonlijke advisering en begeleiding van klanten. Drenth ziet op termijn ook geavanceerde betaalautomaten verschijnen in supermarkten. Bankzaken handel je dan af tijdens het boodschappen doen in een 'shop in de shop'. "De techniek is er klaar voor. Nu moeten we alleen nog onze afnemers in de bankwereld van het nut en mogelijkheden overtuigen", aldus de vice-president van Diebold. Drenth deed zijn voorspellingen op een bijeenkomst in Parijs waarop Diebold zijn toekomstplannen nader toelichtte. Binnen drie jaar wil het bedrijf de koppositie op de markt voor betaalautomaten (ATM's) en gerelateerde benodigdheden overnemen van NCR. In deze strategie past de aankoop van de ATM-divisies van het Nederlandse Getronics en het Franse Bull. Ook aquireerde Diebold het Belgische bedrijf Cable Print. Dit bedrijf ontwerpt en produceert fraai gestileerde geldautomaten en futuristisch ogende automatenhallen. Een grote klant van Cable Print is Fortis, de moedermaatschappij van onder andere de Generale Bank en de VSB.