Normaal zijn de trappen van deze Albert Heijn het domein van junks en toeristen. Vrijdagavond om 19.17 uur stonden er opeens honderden mensen te fotograferen. Iedereen die de winkel uitliep werd met een luid gejuich begroet en uitvoerig gefotografeerd.

De bezoekers, veelal toeristen, stonden er verbaasd bij te kijken. Ook het beveiligingspersoneel van de Albert Heijn wekte de indruk geen idee te hebben wat er aan de hand was.

De fotografen waren geen papparazzi, maar flash mobbers. Om 18.59 uur hadden ze op drie verschillende plaatsen in de stad de aanwijzingen voor de flash mob opgehaald.

De boodschap: "Tussen 19.17 en 19.21 uur (4 minuten) is al het winkelend publiek dat de Albert Heijn komt uitgelopen 'beroemd' en gewild object om te fotograferen. Jullie als papparazzi-fotografen staan hierop immers al te wachten… Maak zoveel mogelijk foto's (met flits!) van de celebrities. Laat merken dat je blij bent dat je ze eindelijk te zijn krijgt!"

Is het die internethype?

De organisatie had geïnteresseerden een dag eerder al per e-mail laten weten dat zij hun fototoestel moesten meenemen. Deelnemers aan de flash mob hadden bovendien de opdracht gekregen om geen uitleg te verschaffen over hun bezigheden.

Vragen zijn er echter in overvloed. Twee toeristen willen weten wat er in godsnaam is gebeurd. Na afloop van de flash mob stelt een Nederlandse bezoekster dezelfde vraag. "Is het die internethype?" Na een bevestigende knik van de verslaggever van WebWereld legt ze haar vrienden uit: "Mensen spreken af via internet of e-mail om bij elkaar te komen en doen dan iets ludieks."

Zaterdag vindt er weer een flash mob plaats, in Rotterdam. Meer informatie over flash mobs is te vinden op het forum van Dutch Mobbing.