De actie is gericht op abonnees van bijvoorbeeld Planet Internet, XS4ALL en Superweb. Flatstream lijkt vooral te mikken op de abonnees van de laatste, dat als flat rate dienst de grote concurrent van het bedrijf is. Ondertussen voert Flatstream ook rechtstreeks gesprekken met Superweb over een samenwerking. Dat zegt marketingmanager Sander Demarteau van Flatstream. Volgens Demarteau moet daarbij niet zozeer worden gedacht aan een overname. Meer voor de hand ligt een uitkoop van (een deel van) de klanten van Superweb. "Wij willen die klanten graag hebben. We denken ook dat ze bij ons beter af dan zijn dan bij Superweb. Het is nu de vakantieperiode, daarom hebben de gesprekken wat vertraging opgelopen. Maar we hopen er binnen een maand uit te zijn. We proberen dit op een vriendelijke manier op te lossen." Volgens Demarteau heeft Superweb, sinds bekend werd dat Flatstream 1 september haar dienst lanceert, haar wervingscampagne fors opgevoerd. De flat rate aanbieder adverteert onder meer in het gratis dagblad Metro en op Radio 3. "Dat kost ze toch een paar ton per week. Het is zonde van het geld, we kunnen beter samenwerken." Verder is het volgens de marketingmanager geen toeval dat Wish nu haast maakt met de introductie van haar flat rate internetdienst, die eerder al voor mei gepland stond. Actie nog niet concreet De plannen voor de zogeheten 'refund'-actie zijn nog niet concreet. Over zaken als wanneer de actie begint en eindigt en hoeveel maanden abonnementsgeld Flatstream zal betalen moet nog een besluit worden genomen. Ook deze aanbieding wil het bedrijf binnen een maand afronden. In ieder geval zal de actie met terugwerkende kracht ingevoerd worden. Dit om te voorkomen dat abonnees van het eerste uur buiten de boot zouden vallen. Als Flatstream er in de rechtstreekse onderhandelingen met Superweb uitkomt zal de aanbieding voor abonnees van deze provider mogelijk vervallen, aldus Demarteau. Het aantal gebruikers dat bij de start op 1 september zal worden toegelaten, blijft beperkt op ongeveer 5000. Op die manier denkt het bedrijf de kwaliteit van de dienst hoog te houden. De inschrijving is inmiddels van start gegaan. "We zitten nog niet vol, maar we komen al aardig in de richting", zo zegt Demarteau. De marketingmanager claimt dat Flatstream op elke modempoort 4 gebruikers zal zetten, terwijl de verhouding volgens hem bij andere providers 15 tot 20 gebruikers per modempoort is. Op die manier wil het bedrijf zorgen dat klanten altijd verbinding kunnen maken. ADSL Ondertussen bekijkt het bedrijf de mogelijkheden om ook ADSL-diensten te gaan leveren. "Daarover voeren we nu gesprekken. Namen kan ik niet noemen, maar het zijn de bekende partijen." ADSL-aanbieders in Nederland zijn onder meer KPN, VersaPoint, Cistron en de start-up BabyXL. "ADSL is interessant voor abonnees die na een tijdje flat rate via de telefoonlijn toe zijn aan een breedbandverbinding. We zien vooral perspectief in gebieden waar geen kabelinternetbedrijven actief zijn," aldus Demarteau. De ADSL-dienst van Flatstream zal vooralsnog pas 'op een behoorlijke termijn' ingevoerd worden.