“Flickr heeft je hulp nodig, het is nog steeds een verliesgevende dient. Honderdduizenden gebruikers hebben een Flickr Pro genomen en we zijn ze eeuwig dankbaar, maar we maken nog steeds verlies. We hebben meer Flickr Pro-leden nodig als we de Flickr droom levend willen houden,” aldus MacAskill.

“Wij hebben Flickr niet gekocht omdat we het zagen als melkkoe, in tegenstelling tot platformen als Facebook hebben wij de dienst niet gekocht om je privacy te schenden en je data te verkopen. We hebben het gekocht omdat we van fotograven en fotografie houden.”

De CEO drukt gebruikers overigens op het hart dat Flickr niet zit te wachten op donaties. Het zou voldoende zijn om een Pro-abonnement te nemen.

“Je betaalt waarschijnlijk minimaal 9 dollar per maand voor diensten zoals Netflix en Spotify. Ik hou van dit soort diensten, en ik ben een gelukkige, betalende klant, maar ze houden je onbetaalbare foto's niet veilig en laten je ze delen met de belangrijkste mensen in je wereld. Flickr wel, en een Flickr Pro-lidmaatschap kost minder dan 1 dollar per week,” zegt de SmugMug CEO.

Flickr is al langer bezig de nadruk te leggen op Pro-abonnementen en is dit jaar begonnen de gratis dienst in te perken, maar blijkbaar heeft dat (nog) niet genoeg betalende gebruikers opgeleverd. MacAskill probeert het nu met een code die je 25 procent geeft (25in2019) en gratis gebruikers via deze e-mail te bewegen een pro-account te nemen.

Geïnteresseerden kunnen hier een abonnement afsluiten.