De omzet in de online detailhandel in de VS steeg vorig jaar met 66 procent tot 45 miljard dollar, zo zeggen Shop.org – een overkoepelende organisatie voor online winkels - en The Boston Consulting Group (BCG). Ook dit jaar zal de markt blijven groeien, tot ongeveer 65 miljard dollar. Dit komt neer op 45 procent.Reissites deden het in 2000 het best met een totale omzet van 13,8 miljard dollar. Dit jaar zal deze branche groeien met 50 procent. De online boekenmarkt moet het doen met een groei van 25 procent, en die van computerwebwinkels met 15 procent.Veel webwinkels hebben de afgelopen maanden hun faillissement aangevraagd. Toch concluderen de onderzoekers dat online winkels er in geslaagd zijn hun verliezen te beperken. Ook zouden de winkels steeds meer consumenten weten te trekken.Toch is er voor pure webwinkels nog veel werk te verzetten. Wat betreft winstgevendheid doen de postorderaars – zoals Landsend.com - het op het web het best. Van hen was 72 procent in 2000 winstgevend. Slechts 43 procent van de traditionele ketens weet met hun activiteiten op internet winst te maken. Van de pure webwinkels is dat maar 27 procent.Gemiddeld gaf de online detailhandel in 2000 29 dollar per klant uit aan marketingkosten. In 1999 was dat nog 38 dollar. Pure webwinkels als Amazon hebben hier meer geld voor over: gemiddeld 52 dollar per klant in 2000.