Onlangs konden MSN en Yahoo fantastische verkoopcijfers voor hun online winkels melden. Niet lang daarna kwamen ook Amazon en America Online naar buiten met rooskleurige getallen en groeipercentages. Dit gevoegd bij de magere prestaties in het lucratieve feestseizoen van de traditionele winkels deed zowel analisten als beleggers hoopvol trompetteren over het succes van de online winkels. Critici waarschuwen echter dat de uiteindelijke en definitieve cijfers wel eens iets minder goed kunnen uitpakken. Zo relativeert Ken Cassar, analist bij Jupiter Media Metrix, tegenover persbureau Reuters de gepubliceerde cijfers. AOL stelde bijvoorbeeld dat zijn leden 67 procent meer zouden hebben gekocht dan een jaar eerder in het feestseizoen. Dit percentage is niet gebaseerd op gegevens van de online winkels van AOL, maar op onderzoeken onder de AOL-leden. "De cijfers waarmee de grote winkelportalen komen, lijken nogal hoog te zijn", zo meent Cassar. Met name de gegevens van AOL vertrouwt de analist niet. De leden van America Online zouden het vorig jaar voor 33 miljard dollar via internet aan goederen hebben besteld. Cassar neemt dit bedrag niet serieus omdat Jupiter Media Metrix verwacht dat de totale online aankopen over 2001 zullen uitkomen op ongeveer 40 miljard dollar. De AOL-leden zouden dan verantwoordelijk zijn voor 80 procent van alle online aankopen. Onmogelijk, stelt Cassar. Dit alles wil echter niet zeggen dat het met het online winkelen slecht is gesteld. Cassar gelooft alleen de gigantische groeipercentages niet. Maar: "Als je de online verkopen vergelijkt met de offline verkopen, dan ziet online er behoorlijk goed uit."