De online auto-industrie is een van de snelt groeiende markten op het gebied van e-commerce. In 1998 besteedde de Amerikaanse bevolking bijna 300 miljard gulden aan auto's en onderdelen, waarvan 400 miljoen online. Het Amerikaanse ministerie van Handel verwacht dat dat bedrag in 2004 is gestegen tot 16 miljard dollar, oftewel vier procent van de totale automarkt. Op de website van General Motors, GMBuyPower.com, kunnen consumenten een auto naar keuze zoeken. Is die gevonden, dan kan men kijken welke dichtstbijzijnde dealer de wagen in voorraad heeft. De site trekt nu zo'n 650.000 bezoekers per maand, maar als het aan GM ligt worden dat er 10 tot 15 keer zoveel. Bovendien wil het autobedrijf via de site 50 tot 100.000 auto's meer verkopen. Ongeveer dezelfde opzet als GM heeft de site van Autodaq. Op de webpagina van dit Amerikaanse bedrijf kunnen dealers zoeken naar allerlei auto's. Bovendien kunnen dealers wagens die zij te koop hebben online zetten. Op deze manier worden dealers over in heel Amerika met elkaar in contact gebracht. Voordat Autodaq een auto op haar site plaatst, wordt de wagen eerst geïnspecteerd en wordt er een digitale foto van gemaakt. Belangstellenden kunnen een auto voor een vaste prijs kopen of er op bieden. Als iemand spijt krijgt van een aankoop, is Autodaq bereid te helpen. Niet iedereen is gecharmeerd van de mogelijkheid een auto te kopen via internet. "Klanten willen nog steeds een proefritje maken en tegen de banden schoppen", aldus Pat Morissey van GM. "Niet iedereen natuurlijk, maar sommigen willen hun wagen echt voelen." Groen licht voor online autohandel Een voorbeeld van een site die ondanks de 'fysieke beperkingen' toch succes heeft, is het pas begonnen Greenlight.com. Het werkt simpel: de klant bepaalt merk, model en type versnelling. Dan kan nog een aantal dingen naar wens worden aangepast, zoals kleur en accessoires. Zodra de deal online bekrachtigd is staat de auto bij de dichtstbijzijnde dealer klaar. De dealer zorgt ook voor de service na aankoop. Wie eenmaal online een auto gekocht heeft, kan tijdens het rijden zijn e-mail checken. Cadillacs van GM krijgen in het tweede kwartaal van dit jaar internettoepassingen. "Een veilig, handsfree systeem", aldus directeur Jack Smith tegen Reuters. "Terwijl je auto rijdt, wordt je e-mail voorgelezen. Je kunt antwoorden door simpelweg te praten." Ford en Yahoo Een andere deal die onlangs gesloten werd, is die tussen Ford (moeder van Volvo, Mazda, Lincoln, Mercury, Jaguar en Aston Martin) en Yahoo. Door deze samenwerkingsovereenkomst kan Ford via internet klanten doorverwijzen naar dealers, specificaties geven van bepaalde modellen, klanten herinneren aan onderhoudsbeurten en informatie geven over bijvoorbeeld leasecontracten.Eerdere relevante berichten: Ford en Yahoo vormen online alliantie (10 januari 2000) Ford legt zich niet neer bij verbod online-occasions (08 december 1999)