Onderzoeksbureau Forrester onderzocht vijftig Europese wapsites en stelde deze sites bloot aan een grondige test. Gelet werd ondermeer op design, functionaliteit en toepassingsmogelijkheden. Van de onderzochte wapsites wist geen enkele site de test te doorstaan.

Het probleem is dat ze nog teveel de webcontent vertalen naar een wapsite, zonder rekening te houden met wat de gebruiker wil. Dat is het vernietigende oordeel van onderzoeksbureau Forrester.

"Een wapsite is geen website", zegt Carsten Schmidt, analist bij Forrester, in een persbericht. "Regels die op het web gelden, gelden niet ook zomaar voor wap. Iedereen probeert maar de inhoud van een website op zo'n klein schermpje te proppen."

Microdesign is het toverwoord waar het volgens Schmidt om draait. Bij microdesign draait het om drie basisprincipes: duidelijke navigatie, beknopte maar duidelijke content en geautomatiseerde integratie met andere sites en media. De gebruiker moet snel kunnen zien of de wapsite iets voor hem kan betekenen, zonder dat hij zich allerlei menu's moet worstelen.

Het klinkt zo logisch. Maar toch hebben ontwikkelaars van wapsites volgens Forrester de grootste moeite om zich aan deze simpele regeltjes te houden.

Forrester voerde het onderzoek uit in 11 Europese landen. Een Nokia 7110 diende als testtelefoon voor standaard wapfuncties als het plaatsen van beursorders en het opvragen van informatie. Daarnaast werd ook de Ericsason R380 en de Siemens S35 gebruikt om compatibiliteit te testen.