Volgens een deze week gelanceerd onderzoek van Forrester namen in december de online advertentiebestedingen in de belangrijkste Europese markten iets af. Zo daalde deze bestedingen in Engeland tot 17,3 miljoen euro in december, vergeleken bij 17,7 miljoen euro in november. Duitsland liet eenzelfde beeld zien: een daling van 12,8 naar 12,6 miljoen euro. Frankrijk is een uitzondering met een stijging van 8,3 naar 8,6 miljoen euro. Volgens Forrester is Frankrijk een minder volwassen markt dan Duitsland en Engeland. Voor het lopende jaar voorziet het onderzoeksbureau mooie stijgingen, wat in tegenstelling is met eerdere voorspellingen van bijvoorbeeld Yahoo. Onlangs waarschuwde dit bedrijf dat het een stijging van 'slechts' 20 procent verwacht in 2001. Forrester ziet het allemaal een stuk positiever in. Voor de totale Europese markt voorspelt het bureau een stijging van 70 procent ten opzichte van 2000. De bestedingen zouden hiermee uitkomen op 1,08 miljard dollar, vergeleken bij 620 miljard dollar het vorig jaar. In Groot-Brittanni├ź was Virgin in december de grootste adverteerder op internet, met een besteed bedrag van 349.000 euro. In Duitsland was online cadeauwinkel TooJoo met 381.000 euro koploper en in Frankrijk Banque National de Paris (194.000 euro).